Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

vraagje

  • illuzion

    Dag mensen,

    Vandaag, dinsdag, kom ik deze nieuwe forum tegen. Het lijkt me erg interessant, maar… kan iemand mij uitleggen wat enneagram is? Zelf zal ik zeker meer informatie erover zoeken, maar kan iemand mij een kleine inleiding geven?

    Alvast bedankt!

  • henk (enneagram)

    Hoi Illuzion,

    Het enneagram is een persoonlijkheidstyperingsmodel, dat de de basis van menselijk handelen onderverdeeld in negen verschillende drijfveren. Het biedt daarmee een manier om naar je zelf, je eigen handelen te kijken en het handelen van anderen te begrijpen. Het model is simplistich van vorm en complex van inhoud, waarmee de dynamiek snel kan worden uitgelegd, maar de toepassing een levensopdracht kan worden. Ik kan je hier een hele beschrijving geven van het model, maar daar zijn voldoende sites voor die me dit werk besparen. Daarnaast komen er maandelijks nieuwe boeken uit, die het model verder uitleggen en verdiepen. Het enneagram biedt velen een houvast om schijnbaar onafhankelijke persoonlijke kenmerken met elkaar in verbinding te brengen. Tegelijkertijd zijn er vele mensen die het Enneagram niet kunnen gebruiken. Het blijft uiteindelijk een model. Mijn persoonlijke ervaring van het enneagram is dat het behalve een persoonlijkheidsmodel ook een spiritueel model is, waarmee ik mijn eigen ontwikkeling verder vorm kan geven.

    Vriendelijke groet,

    Henk

  • Co

    Als aanvulling op de reactie van Henk: Voor mij persoonlijk ging er een hele nieuwe wereld open, omdat ik ineens een heleboel herkenning kreeg vanuit het model, oftwel, de bekende aha-erlebnis, daarnaast wist ik ineens dat ik helemaal niet zo vreemd/anders ben als ik altijd dacht (ik ben een 4 / romanticus, als je daarover leest, snap je mijn opmerking), dus het model opende mijn ogen, daarnaast ben ik een freak voor wat betreft de psychologie en beweegredenen van de mens……en die behoefte wordt met dat model absoluut bevredigd!!