Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Welk type was het nou?

  • Denise

    Hee mensen!

    Ik ben bij toeval in contact gekomen met het enneagram, maar ik vind het een hele interessante benadering. ik heb er nu al verschillende dingen over gelezen, maar het blijft voor mij niet eenvouwdig mijn type te bepalen. ik herken zoveel in al de verschillende types…

    Zijn er meer mensen die daar last van hebben??

    Groetjes!!

  • henk (Webmaster enneagram)

    Hoi Denise,

    Je type bepalen is zeker niet eenvoudig, een test is daar niet altijd het geschikste instrument voor. Je geeft aan dat je je herkent in zoveel verschillende types. In de enneagramwereld zeggen we altijd:" Dat is ook een type'.

    Maar het enneagram is met name gericht op het stuk waarin zelfonderzoek een belangrijke rol speelt. Jij zal zelf moeten gaan onderzoeken welk type bij je past en hoe je in elkaar zit. Een test doen en bepalen, dit ben ik, is leuk, maar wat dan? De kracht zit hem juist in de speurtocht naar de wijze waarop je in elkaar zit.

    Een goede vraag zou kunnen zijn, waarom je je overal wel in herkent? Het is weliswaar niet aardig om een vraag met een tegenvraag te beantwoorden, maar dit kan mogelijk wel leiden tot meer inzicht.

    Ben je geneigd je overal in te herkennen omdat je aardig gevonden wilt worden, of juist omdat je erg goed kan afstemmen op wat al deze typen nodig hebben…..Ben je zo als alle typen, of zou je zo willen zijn? Er zijn voldoende vragen die je hiermee op weg kunnen helpen.

    Veel mensen worstelen met het enneagram. Met name de bepaling van het type is moeilijk en soms confronterend. Je wordt ‘ in een hokje gestopt’ is vaak een argument. Bekijk het dan eens van de andere kant. Je zit in een hokje en het enneagram helpt je eruit te komen. Ik ken mensen die jaren gedaan hebben voor ze hun eigen type hadden ontdekt. Anderen hebben jarenlang gedacht een heel ander type te zijn geweest.

    Mocht je het nog steeds erg moeilijk vinden je type te bepalen, dan zijn er verschillende mensen die zgn. typeringsgesprekken doen. Met behulp van een gesprek van anderhalf uur proberen ze samen met jou te onderzoeken welke typen je mogelijk zou kunnen zijn en welke type uitgesloten kunnen worden. Na afloop geven ze je een advies mee van de typen die je met name zal moeten bestuderen. De uiteindelijke keuze moet je toch zelf maken, want niemand weet hoe jij van binnen in elkaar zit. Dat weet alleen jijzelf.

    Succes met je zelf onderzoek en mocht je meer willen weten, of juist erachter zijn gekomen welk type je hebt, dan ben ik in ieder geval benieuwd.

    Groet,

    Henk

    Webmaster enneagram.startpagina.nl