Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Waar zijn types als ik?

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Hans,

    Ik denk dat je gelijk hebt, en zelfs bevestigd wat ik schreef. Jezelf leren observeren is de basis voor de transformatie van je type.

    Ik kwoot: “ Door er op een andere manier mee om te gaan vind je telkens weer een andere uitdaging, noodzakelijk voor de zeven, en geeft dat toch een grote mate van tevredenheid omdat je ziet dat het ook tot succes kan leiden.”

    Op deze manier blijft het type echter wel in stand. Door elke keer nieuwe interpretaties te geven aan een project hou je het vol. Uiteindelijk is het echter de bedoeling, alhoewel dit het moeilijkst is om te komen tot ‘werk’, zoals Helen Palmer noemt, ofwel ‘Holy Work’. Dit is in staat zijn om gefocust te blijven op 1 taak zonder een verwachting te hebben over de specifieke uitkomst. Iets doen omdat je het doet.

    Of dit een continue staat van zijn kan worden, of slechts momenten zijn waarop dit plaats vindt weet ik zelf nog niet. Ik weet wel dat zulke momenten erg bijzonder zijn.

    Groet,

    Henk

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Robine,

    Ik wist niet dat ik nog een eindje had laten liggen. Je wilde weten hoe je het egoïsme moet zien. Misschien moet je je vraag nog wat duidelijker zetten, welk onderdeel je verhelderd wilt hebben. Ik gaf aan dat het type twee sterk vanuit een egoïstische houding opereert, omdat ze voor de ander weet wat goed voor hem/haar is en ze daarmee niets anders probeert te verwerven dan trots.

    Ik denk dat elk type zo zijn eigen vorm van egoïsme kent, waarmee ik bedoel dat ze de eigen behoefte voorop stelt. Zevens zijn bijvoorbeeld ook erg op zichzelf gericht, wat door de moderne psychologie eerder als narcisme wordt omschreven.

    Vijven zijn ook egoïstisch in de zin dat ze hun energie zoveel mogelijk onthouden aan de rest van de wereld.

    Het is misschien niet eens verwonderlijk, omdat elk type erop gericht is het ‘valse zelf’ in stand te houden.

    Geeft dit een beetje een antwoord op je vraag?

    Groet,

    Henk

    robine schreef:

    >

    > hoi Henk,

    >

    > Wellicht een beetje laat, maar ik heb nooit antwoord op de

    > vraag gekregen hoe ik dat egoisme dan moet zien.

    >

    > Groet Robine

  • Hans Pluijms

    hallo Henk,

    Allereerst bedankt voor de reactie.. als nieuweling op dit prikbord was ik wel nieuwsgierig naar de reacties.

    Betreft die uitdagingen… je hebt helemaal gelijk.. het meest plezierige in het geheel vind ik echter dat ik geniet van de nieuwe uitdagingen die ik telkens weer vind in het zelfde project.. het zorgt ervoor dat ik nu wel geconcentreerd kan blijven op een en hetzelfde project en dat ik ook de drive kan vinden om iets tot het einde af te maken zonder mijn plezier daarin te verliezen.. zoals je zegt…. het dwingt je wel om telkens weer eens even in de spiegel te kijken….

    ik denk dat ik daarin langzaam maar zeker regelmatig slaag