Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

2 enneatypen??

  • Linda

    Hoi allemaal,

    Ik heb verschillende enneagramtesten gedaan. Bij alle testen komen duidelijk twee tupen naar voren, nl type 5 en 6. Oftewel de waarnemer en de loyalist. Kan het ook zijn dat ik twee types ben? Of is dit echt onzin?

    Heeft iemand nog nuttige tips voor mij over hoe ik dit kan uitzoeken?

    Alvast hartelijk bedankt!

    Linda.

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Linda,

    Allereerst het antwoord op je vraag of je twee types kan zijn. Volgens alle literatuur is dit onmogelijk. Je hebt altijd 1 van de 9 typen, waar je voorkeur ligt. Dat is de bril waar je door kijkt naar de wereld.

    Binnen het enneagram wordt gewerkt met de term ‘vleugels’. Dit zijn de typen die naast een type liggen op de cirkel. Zo heeft type 5 de vleugel 4 en 6, en type zes de vleugel 7 en 5. Ik geef altijd het beeld dat vleugels van een type het type helpen sturen door de wereld, net zoals een vogellichaam zijn vleugels gebruikt. Sommige momenten gebruik je gedrag van je vleugels om een bepaalde richting op te kunnen komen.

    Alhoewel de enneagramtesten nooit echt betrouwbaar zijn kunnen ze je een richting geven om te helpen zoeken. Op basis van de uitkomsten van 5 of 6, zou je in ieder geval kunnen onderzoeken of je daadwerkelijk een hoofdtype bent (de 5,6 en 7 zijn de zgn. hoofdtypen in het enneagram). De hoofddtypen benaderen hun wereld met name erg rationeel, en hebben meer moeite met emotie en gevoel. Het zijn echte denkers.

    Het feit dat je mogelijk een sterke vleugel hebt maakt het moeilijk om te onderscheiden wat je echte basismotivatie is.

    De volgende stap zou kunnen zijn om te onderzoeken of je een 5 of een 6 bent.

    Ik raad je aan om een boek te kopen waarin de typen uitgebreid beschreven staan, zoals Handboek Enneagram van Helen Palmer, of de Wijsheid van het Enneagram van Riso en Hudson. Mocht je er niet direct 55 gulden aan uit willen geven, dan kan ik je het boekje (zgn. Ankertje) van Joke Wijers aanraden: Enneagram in een notedop. (11,-)

    In de basis zou je wel kunnen zeggen dat de vijf, de waarnemer, energie als schaars ziet en dus zuinig is in zijn energie en ook in zijn gedrag. Waarnemers trekken zich graag fysiek terug, alhoewel ze zich prima in groepen kunnen begeven. Dan is de terugtrekking niet zozeer fysiek alswel in gedachten. Objectieviteit is iets waar de waarnemer vaak naar zoekt. Een model als het enneagram is voor een waarnemer iets wat of direct aanspreekt als een hanteerbaar model van de wereld of juist iets is wat gefalsificeerd moet worden.

    Loyalisten zien de wereld als bedreigend in de zin dat je je niet zo gauw veilig kunt voelen. Er kan van alles gebeuren, en meestal zijn dat dingen die niet zo prettig zijn. Twijfel komt regelmatig op over zichzelf en anderen. Gevaar is iets dat de loyalist probeert te beheersen, danwel door het te ontlopen, danwel om het juist aan te gaan. Een model als het enneagram brengt een 6 vaak aan het twijfelen. Ben ik nu dit type of een ander type.

    Het blijft altijd moeilijk om goed naar jezelf te kijken en waar te nemen hoe je zelf denkt en voelt. Tenslotte weet je niet beter dan dat iedereen zo in elkaar zit als jij. Mocht je er zelf niet uitkomen, dan kun je altijd kijken of je iemand kent die een typing-interview kan afnemen. Zo'n interview kan je een richting geven waar je naar kan kijken. Let wel, het enneagram gaat over zelf onderzoek, en dat is een proces wat soms enige tijd vergt. Sommige mensen kost het meer dan een jaar om hun type te ontdekken.

    En sluit niet uit dat je mogelijk nog een ander type bent, zoals ik al eerder aangaf geven testen op het internet een beperkte richting, omdat ze met name over gedrag vragen stellen en niet over motivatie en drijfveren.

    Veel succes met je zelf-onderzoek,

    Groet,

    Henk

  • Caroline

    Dag Linda,

    ik denk dat Henk de 5 en de 6 al heel zorgvuldig heeft omschreven.

    Ik, een 6, heb er in ieder geval inderdaad meer dan een jaar over gedaan om te ontdekken dat ik toch écht een 6 ben.

    Ik herkende mezelf in de eerste instantie veel meer in de 7, mijn vleugel die het meest duidelijk naar voren komt.

    Een opmerking die me bijbleef tijdens een enneagram-cursus, was, dat je je eigen type vaak als een soort “pijnlijke ervaring”kunt beleven.

    M.a.w. het type waarvan je als eerste ingeving denkt, dat je het liever niet zou willen zijn, raakt mogelijk iets in je omdat je dat zelf wel eens zou kunnen zijn.

    Zo heb ik in elk geval mijn type echt beleefd:

    ik wilde álles zijn, maar niet zo'n schijterige 6, asjeblieft….

    Ik zal je niet lastig vallen met alles wat daarna kwam, maar ik heb er erg veel door kunnen leren en begrijpen, zowel over mezelf als over anderen….

    succes!

    Caroline.