Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

enneagram type 1

  • Jacqueline

    Zijn er op deze site nog meer mensen met type 1? Ik heb het boek gelezen van W.J. v/d Wetering en het leek wel of het hoofdstuk over type 1 over mij ging.

    Mijn jeugd, het streven naar perfectionisme, over iedereen meteen een oordeel klaarhebben. Onvoorstelbaar. Zijn er meer mensen zoals ik? Was het voor jullie ook zo herkenbaar? Wat voor partner hebben jullie? Misschien kunnen we ervaringen uitwisselen.

    Groetjes van Jacqueline.

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jacqueline,

    Leuk dat je je herkent in een type. En nog leuker dat je op zoek bent naar mede-énen zoals jijzelf. Ik ben zelf een zeven, dus ik kan je alleen over mijn ervaringen vertellen, die ik met de één heb, en die heb ik voldoende want mijn moeder, mijn vriendin en mijn baas zijn alle drie een één.

    Hopelijk reageren hier ook wat énen want het blijft zeker boeien. Als schot voor de boeg kan ik melden dat iets waar ik erge moeite mee heb in mijn relatie met bovenstaande énen, dat ik regelmatig het gevoel krijg dat ze me beoordelen en me het gevoel geven dat ik het nooit goed kan doen.

    Groet,

    Henk

  • Jacqueline

    Hallo Henk,

    Wat leuk, dat jij zoveel enen in je heel naast omgeving hebt. Alleen jammer, dat je er zelf geen een bent. Dan had ik leuk met jou ervaringen kunnen uitwisselen.

    Het lijkt me inderdaad niet gemakkelijk om partner van een 1 te zijn. Ik zou niet met je willen ruilen. Wat een toestand zou dat zijn. 2 Mensen in huis die zo vreselijk goed weten hoe het allemaal moet. Soms heb ik weleens medelijden met mijn eigen partner. Je zal inderdaad maar bij alles wat je doet bekritiseerd worden.

    Niet woordelijk, maar in gedachten zeker! Zelf vind ik het heel vervelend, dat ik altijd over iedereen een mening heb. Maar ja, hoe kom je ervan af? Het moet toch allemaal perfect zijn. Waar doe je het anders voor?

    Groetjes Jacqueline.

  • Renate

    Hoi Henk,

    pffffffffff wat een herkenning in dat ene zinnetje ‘ regelmatig het gevoel krijgen dat ze me beoordelen en me het gevoel geven dat ik het nooit goed kan doen’.

    Vandaar dat ik even reageer.

    Zelf heb ik nog niet genoeg inzicht in de verschillende types om er andere mensen dan mezelf in te kunnen plaatsen maar dit herken ik heel sterk. Het is een gevoel dat ik in mijn (helaas stukgelopen) relatie heel vaak had…

    Wil zelf trouwens niet in een hokje zitten met het stempel 7,3, 2, of wat dan ook. Ben ervan overtuigd dat je uiteraard een basis hebt van waaruit je vooral handelt maar dat je afhankelijk van de omstandigheden andere duidelijk aanwezige invloeden van types ook laat zien.

  • afra

    Hallo Jacqueline.Ik val met m'n neus in de enneagram-boter: ontdek net deze

    pagina en tref gelijk een type 1 met zelfkennis.Ja, het is verschrikelijk inderdaad om met een type 1 samen te leven: die blik, die oogopslag, die non-verbale kritiek!

    Die is nog erger dan de verbale! Waar ik ook ga of sta, brrr…die priemende kogels in m'n rug en als ik me snel omdraai zie ik nog net die prikkende energie die voor mij bedoeld was, ombuigen naar de deur of muur naast me: er komt al weer iemand binen die ingepakt wordt in de onbuigzame beoordelings-machine en er als een pakketje weer uitkomt met de stempel “deugt” of “deugt niet”.

    Wat wil nou het geval: ik ben nogal een deug(t)niet en na eindeloos geprobeerd te hebben duidelijk te maken dat zo'n point of vieuw niet deugt en er daarna achter te komen dat het niet deugt iemand op z'n ondeugden te wijzen en die van mezelf daardoor amper te zien, is het leven voor mij uiteindelijk vereenvoudigd door nog maar 9 en uiteindelijk misschien nog maar 1 deugd te zien.Wat ik maar wil zeggen,wat voor type we ook zijn -in wat voor gedoe we ook eindeloos rondwroeten-wij denken het leven te kunnen zien zoals het is.En als een type 1 denkt dat hij/zij weet hoe we uiteindelijk allemaal gelukkig zullen zijn:verkondig!

    En wat voor type we ook zijn, diep van binnen weten we ook allemaal dat we de wijsheid (nog) niet in pacht hebben.Twee stapjes terug en we krijgen het vermoeden dat het leven inherent perfekt is en wat al niet meer!!!!

    Hardstikke goed en leuk deze pagina!!

    Maar een beetje humor mag toch wel?.Als je kunt zien dat je enneatype je

    kwaliteiten in zich bergt, kun je er toch ook (op een gegeven moment) wel om

    lachen als je ziet hoe je je eigen muren neerzet ?

  • Jeanette

    Hallo Jacqueline,

    Ik ben zeer waarschijnlijk ook een 1 alhoelwel ik lang dacht dat ik een 4 was.

    Ik ben echter nog te veel bezig met het wennen dat ik een 1 ben. Ik heb het boek gelezen van Riso: De wijsheid van het enneagram. Bovendien volg ik nu een cursus bij het Ignatiushuis in Amsterdam. Heel verhelderend en boeiend. Ik reageer op je bericht omdat je vroeg of er nog meer enen zijn op de site, ja dus. Alleen kan ik nog geen ervaringen uitwisselen op dit moment, misschien later.

    Groet

    Jeanette

  • Jacqueline

    Hallo Jeanette,

    Leuk, dat je gereageerd hebt. En wat intressant, dat je een cursus doet. Laat je nog eens wat van je horen, als je wat verder bent gevorderd met de cursus?

    Groetjes Jacqueline.

  • Hans Pluijms

    Kan het niet anders als helemaal met je eens zijn.. Maar “slecht ontwikkelde ” enen kunnen het vooral voor zichzelf en daardoor ook vaak voor hun omgeving moeilijk maken. Zodra een EEN weet hoe en waarom hij/zij doet zoals hij/zij doet zal dat meteen een kentering in zijn/haar gedrag geven.

    Een EEN die zich meer en meer ontwikkeld zal zich er weldra van bewust zijn dat zijn perfectionistme eigenlijk meer een soort handicap is dan een soort deugd. Het is dan mogelijk om met dat stuk perfectionistme wel goed om te gaan en om het te gaan gebruiken als een prettig werktuig en niet meer een mechanisme om andere en ook jezelf te beoordelen volgens de (soms te?) hoge maatstaven die je voor jezelf aanlegt..

  • Hans Pluijms

    Kan het niet anders als helemaal met je eens zijn.. Maar “slecht ontwikkelde ” enen kunnen het vooral voor zichzelf en daardoor ook vaak voor hun omgeving moeilijk maken. Zodra een EEN weet hoe en waarom hij/zij doet zoals hij/zij doet zal dat meteen een kentering in zijn/haar gedrag geven.

    Een EEN die zich meer en meer ontwikkeld zal zich er weldra van bewust zijn dat zijn perfectionistme eigenlijk meer een soort handicap is dan een soort deugd. Het is dan mogelijk om met dat stuk perfectionistme wel goed om te gaan en om het te gaan gebruiken als een prettig werktuig en niet meer een mechanisme om andere en ook jezelf te beoordelen volgens de (soms te?) hoge maatstaven die je voor jezelf aanlegt..

  • Hans Pluijms

    Hallo jacqueline, jouw naam zo goed geschreven? Ik ben namelijk geen EEN, maar ik kan me heel goed voorstellen hoe jij in bepaalde situaties kunt reageren.. Ik ken er een aantal in mijn directe omgeving en zie elke keer opnieuw hoe zij met het fenomeen EEn zijn omgaan.. werkelijk niet de meest gemakkelijke manier om te leven. Aan de andere kant is het voor mij een vreugde om met zulke mensen samen te werken omdat ik weet dat zij juist een teveel hebben wat ik juist weer te weinig heb… in zekere zin profiteer ik daar dus van…ik denk wel dat je kunt leren omgaan met het perfectionistme van die EEN en het daarbij in de juiste banen leiden van dit gedrag waarbij jijzelf en ook al die andere in jouw omgeving er allemaal baat van kunnen hebben.. Wist je trouwens dat mensen, die vaak redelijk dwangmatig vast houden aan alle “symtomen” van de EEN, vaak als basis eigenlijk helemaal geen EEN hoeven te zijn???? Dat het een aangeleerd kunstje( om het maar heel oneerbiedig zo te noemen) kan zijn?