Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

een desintegrerende 2

  • Cynthia

    Hallo Enneagrammers !

    Eindelijk eens een rasechte 2 (met 1-vleugel) op dit prikbord. Nou ja, ik DENK wel echt dat ik een twee ben, ook mijn slechte kanten bewijzen dat. (behaagzuchtig, het eeuwige luisterende oor, te veel vrienden maar te weinig tijd, een heel sociaal wezen, vrijgevig…)

    Maarrrr, ik heb één probleem: ik herken me eigenlijk niet in de desintegratie naar acht ! En nu ga ik niet beweren dat ik nooit desintegreer, maar wat Riso & Hudson over een 2 in stress schrijven gaat voor mij niet op. Enkele kernwoorden: directer, hard werken, bluffen, domineren, aggressie, dreigen,… Daarin kan ik mij dus niet herkennen. Als ik onder één of andere druk sta word ik eerder depressief en zelfmedelijdend ? eerder een 4 niet ?

    En tegelijk ben ik toch zeker geen type 4.

    Hoe kan dit ?!

    Cynt.

  • Gunnie

    Hoi Cynt,

    Ik heb je vraag gelezen en het heeft me tot nadenken gezet. Het antwoord heb ik nog niet, maar wel al een vraag ter verduidelijking:

    Hoe ervaar je die periodes van desintegratie? Je zegt dat je depressief en zelfmedelijdend wordt, maar hoe uit zich dat precies? Ga je je afzonderen, of laat je het duidelijk merken aan je omgeving?

    Ook heb ik al een tijdje zitten denken in een bepaalde ietwat enneagramtechnische richting, misschien dat de andere mensen van dit forum verder kunnen bouwen hierop:

    Je bent een twee met een 1-vleugel. Nu heb ik gelezen in het enneagram basisboek van Riso&Hudson dat vleugels ook integreren en desintegreren. Je 1 vleugel zou dus kunnen desintegreren naar een 4! Is dit iets, denken jullie?

    Met vriendelijke groeten

    Gunnie

  • jan

    Hoi,

    Ik kan je verzekeren dat mijn vrouw ( hetzefde type als jij ) bij stress

    een zeer harde 8 wordt

  • bjorn

    Hoi Cynthia,

    Je hebt stress en je hebt stress.

    Hoe reageer je als iemand je vertelt hoe je iets MOET doen (terwijl je er zelf een eigen/andere mening op na houd?) en maar door blijft drammen dat je het op zijn manier moet doen?

    Als 2 kan ik je verzekeren dat als iemand tactloos, my wel even zal vertellen wat ik moet gaan doen ik mezelf heel snel naar de 8 voel gaan. (m'n trots) Of als ik in een situatie geplaatst wordt waar ik eigenlijk niet in wil zitten ga ik van me af byten.

    Kortom ‘moeten’ maakt my naar de 8 gaan.

    Het zelfmedelijden dat je schrijft lijkt me eerder emotioneel manipulatie, vraag om aandacht. (vergeef me m'n tactloosheid).

    met vriendelijke groet,

    een andere 2, bjorn