Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

enneagram en Myers Briggs

  • jan

    Ik ben een 6 (vl 5) en als Mbti een Intp (denker)

    Nu lijkt mij een 5 logischer

    Is er een correlatie tussen enneagram en mb

    vgr Jan

  • jan

    Of heb ik als 6 (contra fobisch) weer teveel paranoia ?

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jan,

    Er zijn enkele mensen die zich bezig hebben gehouden met MBTI en het Enneagram. Het verschil tussen MBTI en Enneagram is het niveau van analyse. MBTI gaat over gedrag op vier niveau's: Waar haalt het individu zijn energie vandaan? (extrovert/introvert)

    Hoe neemt iemand informatie op? (Sensing /Intuition)

    Hoe neemt het individu beslissingen (Thinking/Feeling)

    en Hoe richt het individu zijn leven in (judging/percieving)

    Het is te makkelijk om te roepen dat alle hoofdtypen thinking zijn en alle buiktype Intuition zijn.

    Het Enneagram gaat over motivatie en drijfveren. Die bepalen bepaald gedrag maar bevinden zich er een laag onder op het niveau van persoonlijkheid. MBTI is eigenlijk een gedragsmodel dat uitspraken doet over persoonlijkheid.

    Op internet zijn inderdaad diverse artikelen en onderzoeken geweest die van mening zijn dat MBTI en Enneagram wel corresponderen. Ik denk dat er zeker overeenkomsten zijn op bepaalde aspecten maar tegelijkertijd blijkt wel dat er diverse kunstgrepen moeten worden uitgehaald met het MBTI-systeem zoals het van origine is ontwikkeld om dit ook kloppend te krijgen.

    Desalniettemin zal de zoektocht naar overeenkomsten tussen modellen als MBTI, astrologie, numerologie, characterstructuren e.d. altijd wel blijven bestaan en dingen blijven opleveren, omdat de mens toch een drang heeft het sluitende model te vinden dat de werkelijkheid verklaard. Mijn vraag blijft dan wat het oplevert om de overeenkomsten te vinden. Het enneagram biedt een model om zelfreflectie te starten en grip te krijgen op de patronen die je op basis van je overlevingsmechanismen hebt ontwikkeld. Andere modellen doen dat ook, alleen tot nu toe biedt het Enneagram er ook een weg van ontwikkeling in.

    Dat is de meerwaarde die ik in het enneagram vind.

    vriendelijke groet,

    Henk J. Eggink

  • jan

    Hoi Henk,

    Ik denk dat Mbti een nuttig hulpmiddel is om bij je ware Enneagram te komen

    mvgr Jan

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jan,

    Ik ben benieuwd hoe jij de relatie om tot je ware enneagram te komen legt. Kun je er iets meer over uitweiden?

    Groet,

    Henk

  • jan

    Hoi Henk,

    Ik heb een bedrijfs test gedaan mbti, daar kwam uit een Intp = Thinker , wat niet zo gek is ik ben vrij analytisch ingesteld en verwerk vrij veel cijfer materiaal,via een intake gesprek met een Enneagram trainer kwam ik er acher dat ik een

    CntFobische 6 was, als je kijkt naar het empirische onderzoek van Fudjack is de hoogste score een 5, maar zeer goed mogelijk is een 6 vl 7

    Uit mijn eigen onderzoekje en testjes kwam een 7 rollen

    Ik bedoel als je de Mbti score kent is er mijnsinziens een duidelijke correlatie

    Mijn vrouw is een Helper = 2, haar Mbti score was Enfj= Giver, kijk naar de tabel , voorkeur Ennea = 2

    Wat ik onbegrijpelijk tot op heden vind is in het boek van V:d Wetering dat hij beschrijft jaren lang een 7 gespeeld te hebben en via het Enna tot inkeer kwam dat hij

    een vijf bleek te zijn.Anders gezegd vijven zijn duidelijk introvert dat kan ook niet anders ze zijn de waarnemers van het Ennea,zevens echter zijn duidelijke extroverten

    wat niet zo gek is voor een avonturier

    Conclusie hoe kan een introvert persoon extravert worden ?

    En hoe kan ik me nu verdergaan verdiepen in mijn ego nu er zoveel tegenstrijdigheden zijn

    Graag je reaktie

    mvgr Jan

    John Fudjack and Patricia Dinkelaker - Source (These are the results of empirical research that measures what the most common Enneagram types correspond with the MB types, in order of highest concentration to lower. This could possibly be the most reliable, accurate information for correlation.)

    MB Type Enneagram Types

    INFJ Four, One, Five

    INTJ Five, One

    ENFP Seven, Two, Three, Eight

    ENTP Three, Eight, One

    INFP Nine, Four, Six

    ISFP Two, Nine, Four

    ENFJ Two, One, Three/Four, Seven

    ESFJ Two, Three, Six

    INTP Five, Six/Seven

    ISTP Five, Nine, Seven, Two

    ENTJ Eight, One, Three

    ESTJ Eight, Three, One, Six

    ISTJ One, Five, Six, Eight

    ISFJ Three/Nine/One, Two, Six

    ESTP Three, Seven, Eight, Nine

    ESFP Seven, Eight, Two

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jan,

    Ik ben zelf een ENFP-er en zeker een zeven. Ik ken ook zevens die

    een stuk introverter zijn, of juist meer judging (een sterke relatie

    met hun stress-type) en er zijn ook best extroverte vijfen (zolang ze

    het niet al te lang hoeven zijn). Gevaar is dat de stereotypering

    toeslaat als je mensen altijd op dat soort gedrag laat herleiden.

    Gedrag is slechts een uitingsvorm van het Enneagram, en daarom

    zal ik blijven bestrijden dat je via die weg je type kunt herleiden.

    Gedrag wordt namelijk niet alleen door je type bepaald, maar ook

    door je omgeving, cultuur en opvoeding.

    Desalniettemin, als het voor mensen een manier is om

    zelfonderzoek te doen, evenals het enneagram, dan kan ik me

    voorstellen dat je deze twee wel degelijk overeenkomsten gaat

    herkennen.

    Wat betreft het boek van vd Wetering. Persoonlijk zou ik het boek

    naast me neer leggen en een goed boek kopen, zoals het boek van

    Helen Palmer of van Riso en Hudson. Op basis van wat vd

    Wetering over het Enneagram schrijft, met name de wijze waarop

    types ontstaan en hoe ze werken, concluderen mensen, die een

    gerichte opleiding hebben gevolgd, oa bij Helen Palmer, zoals ik,

    dat hij niet echt weet waar hij het over heeft. Mijn persoonlijke

    overtuiging is dat Willem Jan zijn eigen type niet wil accepteren,

    maar goed da's een ander verhaal.

    Wat betreft de tegenstrijdigheid die je ervaart mbt het MBTI en je

    type. Ik zou me er dus niet teveel van aantrekken. Als jij je herkend

    in de INTP, en tegelijkertijd in de contrafobische 6, dan zou ik daar

    rustig mee werken. In de MBTI zeggen ze tenslotte dat elk type

    uniek is, evenals ze dat binnen het Enneagram zeggen, dus zo

    gauw je je vastzet als INTP-er aan het type vijf, lijkt me dat nu juist

    het tegenovergestelde van dat wat men bereiken wil. Namelijk dat

    je als individu zelfonderzoek doet over de vraag:"hoe werkt dit bij

    mij?"

    Groet,

    Henk

  • jan

    Hoi Henk,

    Na het lezen van het Handboek van Palmer, had ik dezeflde conclusie als

    jij /snapt v:d Wetering het wel !

    Wat betreft Mbti heb je gelijk / maar ik vind het een handig hulpmiddel

    in relatie tot mijn persoonlijkheid

    Ik zou graag een verdieping willen doen / is dit mogelijk bij jou

    mvgr jan

  • Frans Kragten

    Heren,

    Ik heb genoten van jullie discussie!

    Voor Jan wil ik er nog aan toevoegen dat je type niet allesbepalend is maar vooral het gezondheidsniveau dat je weet te bereiken (zie de boeken van Riso-Hudson).

    Bij zeer gezonde, lees ontwikkelde, types is het enneatype nauwelijks meer te onderscheiden, ze lijken wel alle types in zich verenigd te hebben. Ik geloof persoonlijk ook dat dat de ware essentie is van het enneagram, het juk van je eigen type afgooien en je verdiepen in je ware ik.

    Ik ken inmiddels zeer assertieve negens en vijven, bedaarde achten en drieën, zelfverzekerde zessen en tweeën etc.

    Ik mag zelf vaak testen en typingintervieuws afnemen en merk steeds vaker dat gezonde types moeilijker zijn te typeren dan minder gezonde types. In coachingtrajecten richt ik mij dan ook voornamelijk op ontwikkeling naar een hoger gezondheidsniveau. Zelfreflectie is daarbij een goed hulpmiddel.

    Vriendelijke groet,

    Frans Kragten

  • Henk (webmaster enneagram)

    Ha Frans,

    Ik ben het zeker met je eens. Gezonde typen zijn moeilijker te typeren. Erg ongezonde types trouwens ook weer omdat ze vaak zelf in verwarring kunnen zijn over hoe het bij hen werkt.

    De stereotype mensen blijven eigenlijk over als makkelijk te typeren. en dat zijn er vaak niet zo heel veel.

    Anyway, leuk weer eens iets van je te horen. Hoe staat het met de enneagramspreuken? Er wordt af en toe nog om gevraagd.