Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

contra fobische zessen

  • jan

    Zijn er gelijkgestemden in de zaal

    mvgr Jan

  • irza

    Hoi Jan.Ik ben geen gelijkgestemde wat betreft een (contrafobische) zes zijn.Maar wel wat betreft het feit dat je overeenkomst zoekt tussen twee verschillende persoonlijkheidsmodellen.MBTI? Nog nooit van gehoord, sorry.Heb even gezocht op de enneagram.startpagina.nl en vond daar wel wat over (op z'n engels) onder het kopje “ennegram en andere vormen van persoonlijke ontwikkeling”: enneagram en MBTI.

    Zelf zoek ik vooral naar paralellen tussen astrologie en het enneagram.

    Zijn er voor mij (ook) mensen in de zaal die hier over willen filosoferen? (Ik geloof b.v. meer in overeenkomsten tussen ennea-typen en planetenenergieen dan in de zonnetekens).

    Behoefte heb ik ook aan kontakt met mensen die het gewroet in de enneatypen als persoonlijkheid (af en toe?)opzij willen en kunnen zetten en meer naar de essentie van de typen (van de mens dus) kijken.

    (b.v. wat blijft er van een ennea-type over als je steeds meer van je ego loslaat?)Mensen als Maitri,Almaas die daar over schrijven tegenwoordig.Vind ik hardstikke boeiend, vooral natuurlijk omdat ik dat soort ervaringen zelf ook ken.Wie vind dat ook boeiend,of leuk?Voor mijn part e-mailen! Alle reakties welkom!!!! jan schreef:

    >

    >

    >

    > Zijn er gelijkgestemden in de zaal

    >

    > mvgr Jan

  • jan

    is dit wat je zoekt ? relatie enneagram + astro

    mvgr Jan

    PTypes Personality Types Search

    PTypes Anyone is free to use any part of this chart

    with or without credit. Noteworthy Examples

    Correspondence of five personality typologies

    PTypes

    personality

    type1 Keirsey's

    Myers-

    Briggs

    type2 Riso's

    Ennea-

    gram

    type3 PTypes

    personality

    disorder4 Brau's

    astro-

    logical

    type5

    Conscientious ENFJ 1 Obsessive-Compulsive Aquarius

    Sensitive INFJ 4+(5) Avoidant Pisces

    Vigilant ENFP 6+(5) Paranoid Scorpio

    Dramatic INFP 4+(3) Histrionic Leo

    Aggressive ENTJ 8 Sadistic Aries

    Idiosyncratic INTJ 5+(4) Schizotypal Aries

    Inventive ENTP 3+(4) Compensatory Narcissistic Libra

    Solitary INTP 5+(6) Schizoid Libra

    Leisurely ESTJ 9+(8) Passive-Aggressive Taurus

    Serious ISTJ 9+(1) Depressive Taurus

    Self-sacrificing ESFJ 2 Masochistic Cancer

    Devoted ISFJ 6+(7) Dependent Virgo

    Self-confident ESTP 3+(2) Narcissistic Capricorn

    Adventurous ISTP 7+(8) Antisocial Sagittarius

    Mercurial ESFP 7+(6) Borderline Gemini

    Artistic ISFP 7+(6) Cyclothymic

  • irza

    Jan, dank je wel voor je reaktie (beter laat..nietwaar).Bijzonder GRAPPIG te lezen over b.v. een afhankelijke maagd of een masochistische kreeft: 'k wist niet van het bestaan!!

    ESFP enzo zegt me niets, maar ik zal het bestuderen!

    Groet,Irza

  • jan

    Irza,

    Esfp oa is een Myers-briggs type, op deze site is dus een correlatie gevonden

    tussen sterrenbeeld enneagram en Mbti

    vgr Jan

  • jan

    Allen,

    Zojuist op de amerikaanse site gelezen dat een 6 enorm gerelateerd is met

    stress, maar ik voel dit nooit.

    Wat zijn de ervaringen van anderen ?

    Betekent dit dat mijn type door een enneagram trainer verkeerd is geanalyseerd ?

    mvgr Jan

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jan,

    Vind jij dat je een zes bent? Een enneagramtrainer kan zoveel zeggen. Het enneagram gaat echter om zelfreflectie, dus waar jij jezelf kunt plaatsen. Het is makkelijk om een type aan te nemen, eventueel van iemand anders. Mijnsinziens gaat het juist om de ontdekkingstocht naar je eigen type. Hoe werkt het bij jou?

    Of zessen veel stress hebben, durf ik niet te zeggen. Het ligt denk ik aan de persoon zelf. Het is echter wel een bekend fenomeen dat mensen die een bepaald type zijn, juist specifieke dingen er niet in herkennen. Dit omdat het zo normaal is voor een type dat het hem niet opvalt dat anderen dit niet zo ervaren.

    Voor een zes het altijd op je hoede zijn, kan een soort continue gevoel van spanning betekenen, altijd kijken wat er aan onzekerheden is, waar het ‘gevaar’ dreigt. Zo kan ik stress bij de zes wel herkennen. Niet als de bekende werkstress zoals iedereen die wel kent.

    Groet,

    Henk

  • jan

    Hoi Henk,

    Natuurlijk heb je weer gelijk , Maar op zoek naar mezelf herken ik dus vaak niet wat anderen ZESSEN zeggen en ga ik twijfelen, typisch iets voor de zes!

    Dus nog steeds op zoek naar mijn kern type

    mvgr Jan

  • jan

    Hoi Henk,

    Is het nuttig om via jou een second opinion toe doen ?

    mvgr Jan

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Jan,

    Of het nuttig is om een second opinion te doen, kan ik niet beoordelen. De reden om een typing-interview af te laten nemen kan ingegeven zijn door het feit dat je nog twijfelt welk type je bent.

    Als je het wil doen als verificatie van wat anderen zeggen, lijkt me dat geen goede reden. Blijkbaar twijfel je tussen je type en andere typen. Een typing interview betekent alleen maar dat degene die het interview afneemt een aantal opties uitsluit en er enkele nog openlaat. Juist omdat jij de ‘second opinion’bent. Heel vervelend maar zelf doen is het advies dus.

    Mocht je echt twijfelen tussen een aantal typen, dan kan je in een gesprek wel daar de focus op laten leggen. Maar er komt uiteindelijk niet 1 nummer uit.

    Panelbijeenkomsten kunnen vaak een beter beeld geven, omdat je dan in contact komt met andere en collega'-typen. Van hun verhalen kun je beter reflecteren op jezelf en kun je beter je type leren kennen.

    Vriendelijke groet,

    Henk