Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

testen/ typebepaling

  • remy

    Tja,

    volgens de test een onverbeterlijke romanticus, zo voel ik me ook, in ieder geval prive. Maar zakelijk helemaal niet! Naast “impact” maken (bewondering) erg belangrijk is, zijn status en zekerheid dat ook, bovendien “gemak” staat ook hoog in het vaandel.

    Wat ben je nu en hoe kom je er achter. Hmm.

    Volgens de test in vd wetering's boek, ben ik een romanticus (9 vd 10 antwoorden), maar hebben avonturier en winnaar een even hoge score vlak onder de vier (beide 8). Maar…. de twijfel vd 6? Ik herken dat wel, de woede van de 1 komt er zo nu en dan ook in alle hevigheid uit. Waarom ga ik als een gek te keer in sport? Energie kwijt raken is belangrijker dan de uitvoering. Ik geniet van de underdog die wint, word emotioneel als ik kijk naar karate kid!

    Het emotioneel manipuleren vd 2, ik ben er een relatie door kwijt geraakt. Een relatie die ik maar moeilijk kan loslaten en de neiging heb te idealiseren, hoe gelukkig en stabiel de relatie die ik nu heb ook is. Dat is weer typisch iets voor 4-en.

    Tcheu la Ling, wie kent hem nog, de creatieve rechtsbuiten van Ajax in de jaren 80. Toen Tcheu in Griekenland ging voetvallen, werd hij aanbeden als een god. Hij passeerde de verdediger en gaf niet voor, maar liet de verdediger een aantal malen terugkomen om hem wederom te passeren! Werkelijke virtuositeit hoeft niet te winnen! Het is als het wielrennen op een helling en je tegenstander terug laten komen om dan weer weg te rijden alsof deze stilstaat, glimlachend achteromkijkend. De ander glimlachend laten winnen in de wederzijdse wetenschap dat JIJ de werkelijke sterkste bent!

    Is dat iets voor een 4?

    De voorliefde voor het eeuwige nadenken, het in mezelf terugtrekken als ik in een groep mensen ben die me niet aanstaan, het filosoferen, de hang naar spirituele onderwerpen, maar ook de materie weer niet los kunnen (willen) laten. “The best of both worlds” als levensmotto.

    Golfen schijnt een goede sport voor me te zijn om mijn emoties (lees: woede als het niet lukt!) te beteugelen, hm.

    Leuk onderwerp, ennegram, waar komt eigenlijk de behoefte vandaan een “allesomvattende” verklaring te vinden? En krijgen we die als we sterven? In hoeverre spelen “vorige” levens een rol in je enneatype? Ben je eeuwig hetzelfde type of is elk leven en leerpoces?

    Ben benieuwd naar reacties

    Remy

  • jan

    remy schreef:

    >

    > Tja,

    >

    > volgens de test een onverbeterlijke romanticus, zo voel ik me

    > ook, in ieder geval prive. Maar zakelijk helemaal niet! Naast

    > “impact” maken (bewondering) erg belangrijk is, zijn status

    ……vleugel 3…..

    > en zekerheid dat ook, bovendien “gemak” staat ook hoog in het

    > vaandel.

    >

    > Wat ben je nu en hoe kom je er achter. Hmm.

    >

    > Volgens de test in vd wetering's boek, ben ik een romanticus

    > (9 vd 10 antwoorden), maar hebben avonturier en winnaar een

    > even hoge score vlak onder de vier (beide 8). Maar…. de

    > twijfel vd 6? Ik herken dat wel, de woede van de 1 komt er zo

    je veiligheidstype van de vier is 1

    > nu en dan ook in alle hevigheid uit. Waarom ga ik als een gek

    > te keer in sport? Energie kwijt raken is belangrijker dan de

    > uitvoering. Ik geniet van de underdog die wint, word

    > emotioneel als ik kijk naar karate kid!

    >

    je stress type =2

    > Het emotioneel manipuleren vd 2, ik ben er een relatie door

    > kwijt geraakt. Een relatie die ik maar moeilijk kan loslaten

    > en de neiging heb te idealiseren, hoe gelukkig en stabiel de

    > relatie die ik nu heb ook is. Dat is weer typisch iets voor

    > 4-en.

    >

    > Tcheu la Ling, wie kent hem nog, de creatieve rechtsbuiten

    > van Ajax in de jaren 80. Toen Tcheu in Griekenland ging

    > voetvallen, werd hij aanbeden als een god. Hij passeerde de

    > verdediger en gaf niet voor, maar liet de verdediger een

    > aantal malen terugkomen om hem wederom te passeren!

    > Werkelijke virtuositeit hoeft niet te winnen! Het is als het

    > wielrennen op een helling en je tegenstander terug laten

    > komen om dan weer weg te rijden alsof deze stilstaat,

    > glimlachend achteromkijkend. De ander glimlachend laten

    > winnen in de wederzijdse wetenschap dat JIJ de werkelijke

    > sterkste bent!

    >

    > Is dat iets voor een 4?

    >

    > De voorliefde voor het eeuwige nadenken, het in mezelf

    vleugel 5

    > terugtrekken als ik in een groep mensen ben die me niet

    > aanstaan, het filosoferen, de hang naar spirituele

    > onderwerpen, maar ook de materie weer niet los kunnen

    > (willen) laten. “The best of both worlds” als levensmotto.

    >

    > Golfen schijnt een goede sport voor me te zijn om mijn

    > emoties (lees: woede als het niet lukt!) te beteugelen, hm.

    >

    > Leuk onderwerp, ennegram, waar komt eigenlijk de behoefte

    > vandaan een “allesomvattende” verklaring te vinden? En

    > krijgen we die als we sterven? In hoeverre spelen “vorige”

    > levens een rol in je enneatype? Ben je eeuwig hetzelfde type

    > of is elk leven en leerpoces?

    >

    > Ben benieuwd naar reacties

    >

    > Remy

  • remy

    Beste Jan,

    Ik snap er niet zo veel van: wat zijn vleugeltypes en wat zijn veiligheids- en stresstypes? Wat betekent het overigens dat ik nu een relatie heb met een 2??!!

    vdWetering gebruikte in zijn boek: “ennegram als weg naar verandering” ook deze termen zonder ze verder uit te leggen, dan moet je blijkbaar het basisboek ook kopen.

    bvd en mvg,

    Remy

  • jan

    remy,

    Ik begrijp dat je een 4 bent / nu is het in de theorie van het E gram

    dat je beinvloedt kan worden door je vleugels deze zijn voor jou

    de 5 denkend of 3 imago

    ook kan je als je je prettig voelt de positieve kanten opgaan van de 2

    kijk naar de lijnen van het E gram de 2 is de helper

    Bij stress kan je de negatieve kanten oppikken van de 1 Woede / Perfecto

    kijk naar de lijnen van het Egram

    gr Jan

  • Richard

    Lees eens het volgende boek “De kern kwaliteiten van het enneagram van Daniel Ofman en Rita van der weck ISBN 9055941905” Dit geldt overigens voor meerdere personen hier die ik heb zien twijfelen waar ze nu thuis horen. In dit nederlandstalige boek wordt alles duidelijk uitgelegd en ook dat een 8 als ikzelf wanneer hij zich prettig voelt een aantal eigenschappen kan ontwikkelen van een 2.

    En bij extreme stress schiet naar een 5, waar een 8 normaal geen begrip voor heeft. Ook wordt er iets gezegd over vleugel profielen wat alles verduidelijkt. Uiteindelijk zal niemand voor 100% passen in een profiel, maar altijd in meerdren, dat maakt ook ieder mens uniek, toch?

    Vriendelijke groet van een 8

    PS. Inzicht in deze materie heeft mij er gelukkig van weerhouden alles om mij heen inclusief mijzelf te vernietigen om iets eienlijks onbenulligs……………..

  • remy

    ik heb het boek kwaliteit en bezieling in organisaties van Ofman gelezen, erg theoretisch en toch werg goed.

  • janneke

    Welke test bepaalde dat je een romanticus was?

  • M.M. Versluis

    In de bieb trof ik het boek Welk type ben ik? van Hurley en Dobson. Inmiddels heb ik het zelf aangeschaft. Want als 6 ben ik graag zeker van m'n zaak: wil graag het naadje van de enneagram-kous weten en dingen nog eens rustig na kunnen lezen. In dit boek trof ik verschillende interessante schema's en overzichten die e.a. goed duidelijk maken.remy schreef:

    >

    > ik heb het boek kwaliteit en bezieling in organisaties van

    > Ofman gelezen, erg theoretisch en toch werg goed.