Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Verslag van een enneagramcursus

  • Diep magazine

    Wat mag je je voorstellen van een cursus over het enneagram? Saskia Baardman ging op onderzoek uit voor Diep magazine!

    Je leest haar boeiende verslag op: http://www.diepmagazine.nl/content/in_de_diepte/Enneagram_op_weg_naar_persoonlijke_groei

  • Merlin van Rie

    Ook ik heb de opleiding bij Elly van Corael Opleidingen in De Bilt gevolgd. Ik wil graag delen wat mijn ervaringen zijn bij haar aanpak:

    De kracht van het enneagram ontleent zich aan de mondelinge communicatie. Dat staat in de meeste boeken die over het enneagram gaan. Je kunt er heel veel over lezen en daarmee je theoretische kennis op hoog niveau brengen.

    De kracht van de Elly is dat ze iedereen in staat stelt om het enneagram te laten beleven. En dat, zo heb ik bij andere instituten persoonlijk meegemaakt, een unicum! Daar waar andere instituten het gedrag en beperkt de drijfveren bespreken, laten ze het na die je te laten ervaren.

    Elly pakt het anders aan! Ze neemt je mee in de energie van de drijfveren van ieder type. En dat maakt dat het enneagram er een stuk voelbaarder op wordt. Da’s een grote kracht! Ook tijdens de panelavonden waar iedere keer speciaal aandacht is voor een paar types, wordt duidelijk voelbaar wat achter het gedrag van de verschillende types zit. De drijfveren zijn in korte tijd zichtbaar en voelbaar.

    Ze heeft mij vooral ook getriggerd te onderzoeken wat die energieën met en bij mijzelf doen. Dat heeft tot resultaat dat ik gegroeid ben in de wijze waarop ik makkelijker “overeind” kan blijven bij types, waar ik vroeger moeite mee had.

    Ik kan nu veel makkelijker dan ooit tevoren inspelen op het gedrag van de ander, de ander een liefdevolle aai over de bol geven of evenzo liefdevol de spiegel voorhouden.

    Na deze opleiding heb ik ook de opleiding tot type interviewer bij Elly gevolgd. Ook die opleiding was erg waardevol. Omdat ik nu gecertificeerd ben, maakt een type interview ook standaard deel uit van mijn aanpak in begeleiding.

    Ik kan beter maatwerk leveren, omdat ik snap waar de ander mee bezig is. Het stelt naar mijn mening ook direct de relatie tussen coach en cliënt in de juiste verhouding. En niet te vergeten creëert het een grote mate van vertrouwen bij de cliënt. Deze wordt alleen al door het interview aangezet tot een niet meer te stoppen denk- en reflectieproces.

    Naar mijn mening kun je lezen wat je wilt, maar om achter je eigen type te komen is het het “zuiverst” om je een keer te laten interviewen door een gecertificeerd type interviewer. Als je zelf leest, staan al je “filters” aan en komt de gelezen informatie niet altijd even zuiver binnen. Ook een mogelijk stil verlangen naar hoe je zou willen zijn of handelen, maakt dat je selectief leest.

    Ik heb inmiddels zo’n 100 mensen geïnterviewd en het is iedere keer weer een mooie ervaring. Voor beide partijen. Iedere keer is de ontdekking van het type een mooie openbaring. Door de leer van Elly ben ik pas écht vertrouwd geworden in mijn vak. Ik ben me bewust van mijn sterke kanten. En ik kan met mildheid kijken naar mijn faalneigingen. Ik groei steeds meer naar de persoonlijkheid die ik diep van binnen voor me heb!!

    Als je wilt ervaren hoe Elly je het enneagram laat ervaren, kijk op www.corael.nl

    Als je achter je eigen enneagramtype wilt komen, kijk op mijn (nieuwe) blog: www.ontwenzo.blogspot.com