Dag enneagramprikborders,

Ik ben sinds ongeveer 5 jaar vrij intensief bezig met het enneagram. Ik heb daarnaast veel andere dingen gedaan m.b.t. persoonlijke groei, maar ik kom steeds weer tot de eindsom dat van al die dingen het enneagram me verreweg het meest gebracht heeft.

Aanvankelijk herkende ik mezelf het meeste in de zeven. Na een paar jaar kwam ik echter door een crisis erachter dat ik mogelijk de zeven als vleugel heb, maar vast en zeker een ( vaak contra-fobische) zes moet zijn.

Ik ben inmiddels herstellende van een zware burn-out periode, waarin ik de laatste tijd ook veel heb gehad aan de wijsheid van het enneagram.

Ik weet dat het tijd is om in mijn kracht en mijn moed te komen en één van de balangrijkste zaken die op dit moment aan de orde zijn, is, dat ik meen een eerlijke confrontatie/gesprek aan te moeten gaan met twee van mijn collega's en onze leidinggevende met wie ik al sinds jaar en dag slepende en vaak akelig onderhuidse konflikten heb.

Ik herken die twee collega's als een acht (ooooh, wat ben ik bang voor haar agressie) en een drie (aaahhh, wat een fake streber en kontkruiper), wat mijn leidinggevende is mag Joost weten, ik kan er totaal niets van maken maar vind haar vaak erg weinig zelfkritisch en oprecht, wél een zeer sterke vrouw die beslist veel kwaliteiten heeft.

Mijn vraag luidt:

zie ik het goed, is het tijd voor een eerlijk gesprek? Ik wil deze voortdurende spanning kwijt en ik wil eerlijk kunnen zijn in het uitspreken van mijn angst voor en ongenoegen met hun houding, waarbij het absoluut ook mijn opzet is om een win-win situatie te creeeren en voor te stellen de strijdbijl nou eindelijk te begraven.

Ik heb me onlangs erg negatief over deze mensen uitgelaten, achter hun rug om (wat uiteraard toch doorgeklept is) en wil daarvoor zowel mijn excuses als verklaring aanbieden.

Ik zie het tevens als een oefening om me niet door mijn verpletterende angst te laten leiden maar de situatie nou es open te breken in de hoop dat dat leidt tot meer konstruktief en funktioneel samenwerken.

Al zou het niets opleveren, dan heb ik in ieder geval een persoonlijke overwinning behaalt door het aan te gaan…iets waarvan ik als zes doodsbenauwd ben.

Zie ik iets over het hoofd,zit ik weer op een dwaalspoor ingegeven door angst..zoals héél vaak…wie kan me feedback geven, al dan niet vanuit het enneagram?

Birgit