Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Wat houd dit in?

  • Roberto

    Hoi..

    Ik kwam op startpagina.nl en zag deze link van de dag.

    Maar wie kan mij een beetje globaal uitleggen wat dit inhoud?

    Lijkt me wel interresant.

    Dank je.

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Roberto,

    Het Enneagram is een persoonlijkheidsmodel dat in gaat op de drijfveren van mensen. Het onderscheid een 9-tal basisdrijfveren, en elk mens wordt door één dominante drijfveer geleid. Met dit model kun je voor jezelf inzicht krijgen welke motivatie als basis voor jouw handelen geldt. Veel van je handelingen zijn automatismen die je in de loop van je leven hebt ontwikkeling. Door te ontdekken hoe het komt dat je deze automatismen hebt ontwikkeld, ben je ook in staat om er bewust voor te kiezen je automatisme niet te volgen. Dit is een proces van persoonlijke ontwikkeling dat zich niet door een simpel truukje laat benoemen.

    Een voorbeeld. Stel dat je regelmatig een conflict krijgt met mensen die in een autoritaire positie zitten ten opzichte van je, zoals je baas, ouders of leraren. Dan kun je je daar bij neerleggen en aangeven dat je niet van autoriteit houdt, maar met het enneagram zou een inzicht kunnen zijn, dat je autoriteit automatisch wantrouwt, omdat ze hun autoriteit kunnen misbruiken. Als je dit weet, is het makkelijker om in een volgende situatie je makkelijker neer te leggen bij een autoriteit, omdat je ontdekt hebt dat je vooronderstelling een automatisme is dat zich heeft ontwikkelt op basis van enkele ervaringen. Je krijgt een keuze en wordt verantwoordelijk voor je leven in plaats van geleefd te worden door patronen die je vroeger ooit ontwikkeld hebt.

    Als je meer wilt weten, zijn er voldoende websites op www.enneagram.startpagina.nl te vinden die hier dieper op in gaan.

    Mocht je een goed boek willen lezen, dan kan ik je het Handboek Enneagram van Helen Palmer aanraden, (fl. 60,-) of Enneagram in een notedop van Joke Weijers (fl. 11,-)

    Groet,

    Henk J. Eggink

  • Hans Pluijms

    Robert,

    Bedoel je het enneagrammodel of juist dit prikbord?

  • roberto

    enneagrammodel natuurlijk…prikbord snapt iedereen toch?