Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Kan je meerdere persoonlijkheidstypen tegelijk zij

  • LVB

    Kan het zo zijn dat je bij de test bij een anatal persoonlijkheidstypen dezelfde score hebt zodat je bijvoorbeeld en een 3, 8 en 1 tegelijk bent?

    Wat betekent dit dan?

    Groet,

    LVB

  • Hans Pluijms

    Beste LVB,

    Om ze alle drie te zijn lijkt mij een beetje te veel van het goede..

    Het is wel zo dat de 3 en de 8 veel overeenkomsten hebben met elkaar.. dat best wel vaak gecombineerd met een grote mate van perfectionisme misschien daarom jouw gedachte over die combinatie 3, 8 en 1?

    Heel kort door de bocht kan je stellen dat de drie met name zijn eigen individuele doelstelling voor ogen heeft, de 8 meer geneigd is om de groepsdoelen te bereiken.

    Als beide types hun eigen doelen willen bereiken is daar wel een bepaalde vorm van perfectionisme voor nodig, zonder echter die in het extreme door te voeren… er zijn zelfs tegenstellingen te ontdekken in de 3 t.o.v. de 1 zo ook in de 8 en de 1.. dit met name op het gebied van normen en waarden en gezagsverhoudingen.

    De een die zeer gezagsgetrouw is , de 8 die nog al eens gemakkelijk zijn eigen regels kan maken…de 3 die vooral zijn eigen doelstelling wil halen en daarvoor bereid is de waarheid een beetje geweld aan te doen…

    al deze eigenschappen maakt het gezamelijk zijn van de 3, 8, en de 1 niet zo erg waarschijnlijk.

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi LVB,

    Drie typen kun je niet zijn, zoals Hans al aangeeft is niet mogelijk. Dit omdat men in de literatuur ervan uitgaat dat je in je ontwikkeling als kind een keuze maakt (niet bewust) voor een dominerende motivatie. Elk type heeft een dominante drijfveer, de reden waarom hij of zij zich gedraagt.

    Wat testen doen, met name die op internet, is vragen stellen over gedrag, wat beperkt iets zegt over de onderliggende motivatie. Ze kijken dan op welke vragen, die verbonden zijn met een specifiek type, je positief antwoord. Deze tellen ze bij elkaar op, zodat je een uitslag krijgt, die mogelijk meerdere antwoorden geeft.

    Wat zo'n test dus niet doet is uitsluitsel geven over je type, maar het kan wel een richting geven, waar je naar moet gaan zoeken in de boeken. Uiteindelijk bepaal je zelf welk type je bent. Dit door jezelf te observeren en je af te vragen hoe je in elkaar zit en waarom je de dingen doet zoals je ze doet.

    Succes ermee,

    Vriendelijke groeten,

    Henk

  • LVB

    Hans en Henk, bedankt voor de reacties. Erg interessant allemaal. Uit de internet test kwam ik als 3 maar daarnaast had ik ook erg veel punten bij de 1 en de 8. Ik ga me maar wat meer verdiepen in het enneagram, want zo een internet test is inderdaad niet erg gedetailleerd.

    Groet,

    LVB

  • Hans Pluijms

    Beste LVB,

    Misschien is het, als je echt geintresseerd bent in het wel en wee over het enneagram goed om eens een enneagram training te volgen. Tijdens zo'n training leer je kijken naar jouw eigen enneagramtype, maar misschien wel zo belangrijk, naar al die andere enneagramtypes. Wil je hierover meer informatie dan moet je maar eens met mij kontact opnemen. Eind januari start er zo'n cursus . Je bent daar welkom.

  • Vivianne Hepkema

    Eind januari is al voorbij. Zijn de dagen voor de workshops over de enneagram voor de volgende maanden al bekend ? Vriendelijke groet Vivianne Hepkema

  • Henk (webmaster enneagram)

    Beste Vivianne,

    In maart starten een tweetal introductie-workshops waarin het enneagram wordt uitgelegd en je begeleid wordt in het leren kennen van je type. Het vervolg erop zijn een serie van vier avonden, waarin de verschillende typen zich in panel-vorm presenteren. Meer informatie kun je vinden op:

    http://enneagram.org-id.org/

    vriendelijke groet,

    Henk J. Eggink