Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Hoe start je een werkgroep?

  • Gunnie

    Hallo enneagram-liefhebbers,

    Ik heb me onlangs verdiept in het enneagram (2 boeken gelezen en er met vrienden over gepraat) en moet toegeven dat ik het een uiterst interessante theorie vind.

    Mijn ervaring is dat met andere mensen praten over de verschillende ‘kantjes’ van het enneagram en over hun eigen persoonlijkheidstypen héél boeiend is.

    Door dit feit speel ik nu al een tijdje met het idee om een soort werkgroep op te richten met enkele andere enneagram-geïnteresseerden: gewoon met hen regelmatig eens samenkomen om een gespreksavond rond het enneagram te organiseren…

    Alleen…

    Ik weet niet hoe het moet! Kan iemand me hierbij helpen? (tips, links naar interessante pagina's, verwijzingen naar interessante boeken, verhalen van mensen die het zelf al doen of gedaan hebben, enz… zijn allemaal welkom)

    Alvast bedankt!

    Gunter Goossens

  • Henk

    Hoi Gunter,

    Er gebeurd op dit moment hier en daar wat op dit gebied. Je geeft aan dat je zelf behoefte hebt om met mensen over het enneagram van gedachten te wisselen. Dit kan op verschillende manieren. Natuurlijk via deze website met het prikbord, maar mijn ervaring leert dat ‘life’ met mensen nog meer kan inspireren.

    Afhankelijk wat je voor werk doet, bestaat er voor trainers en opleiders binnen de beroepsvereniging de NVVO (http://www.nvvo.nl) een werkgroep Proferssioneel werken met het Enneagram. Deze houden zich bezig juist met deze thema's.

    Daarnaast zijn zgn. panelavonden een bijzondere manier om je te verdiepen in het Enneagram. ORG-ID, een adviesbureau, organiseert komend voorjaar een serie panelavonden waarin mensen over hun eigen type vertellen. Kijk op www.xs4all.nl/~yerb/enneagram/

    Als je een studiegroep wilt formeren kun je ervoor kiezen van elk type iemand in de groep te hebben (dus 9 mensen). Dit heeft wel het nadeel dat je soms niet alle typen aanwezig kunt hebben.

    Mijn advies is is duidelijk voor anderen te maken wat je wilt gaan ondernemen en dan mensen uitnodigen. Mij lijkt het zeker leuk om deel te nemen aan zo'n werkgroep, maar organiseren doe ik zelf niet, omdat ik mijn handen vol heb aan andere zaken. Maak ook duidelijk of je voor een specifieke invalshoek van het Enneagram kiest. Voor mij zit er aan het enneagram ook duidelijk een spirituele ontwikkeling, maar dat is niet voor iedereen evident en niet iedereen wil zich met dat deel bezig houden.

    Dus hou me op de hoogte,

    Groet,

    Henk

  • Renate

    Hoi Gunter,

    met belangstelling heb ik je oproepje gelezen. Ben zelf ook bezig me sinds kort wat meer te verdiepen in de materie en heb wel oren naar zo'n groep.

    Ik blijf het volgen!

    Succes,

    groetjes, Renate

    Gunnie schreef:

    >

    > Hallo enneagram-liefhebbers,

    >

    > Ik heb me onlangs verdiept in het enneagram (2 boeken gelezen

    > en er met vrienden over gepraat) en moet toegeven dat ik het

    > een uiterst interessante theorie vind.

    >

    > Mijn ervaring is dat met andere mensen praten over de

    > verschillende ‘kantjes’ van het enneagram en over hun eigen

    > persoonlijkheidstypen héél boeiend is.

    >

    > Door dit feit speel ik nu al een tijdje met het idee om een

    > soort werkgroep op te richten met enkele andere

    > enneagram-geïnteresseerden: gewoon met hen regelmatig eens

    > samenkomen om een gespreksavond rond het enneagram te

    > organiseren…

    >

    > Alleen…

    >

    > Ik weet niet hoe het moet! Kan iemand me hierbij helpen?

    > (tips, links naar interessante pagina's, verwijzingen naar

    > interessante boeken, verhalen van mensen die het zelf al doen

    > of gedaan hebben, enz… zijn allemaal welkom)

    >

    > Alvast bedankt!

    >

    > Gunter Goossens

  • Gunnie

    Hallo Henk,

    Bedankt voor je praktische tips, ik neem ze alvast ter harte. Momenteel is er nog niet echt een vooruitgang geboekt in m'n idee, wegens enkele andere bezigheden.

    Ik heb een bezoekje gebracht aan de website van ORG-ID. Naar een van hun activiteiten gaan lijkt me het wel een goed idee (beginnend bij de introductiedag), hoewel er enkele nadelen zijn. Naast de gebruikele nadelen van de kostprijs (okok, niets is gratis) en de tijd (ach ja, tijd moet je maken als het belangrijk is!) is er ook het nadeel van de afstand: ik woon in Gent, België. Gelukkig zijn de sessies in&rond Den Haag, wat de afstand ongeveer beperkt tot ongeveer 200 km, maar het is toch nog een eindje.

    Heb jij, of iemand anders hier op het forum, toevallig weet van een adviesbureau (of iets dergelijks) in België?

    Met vriendelijke groeten,

    Gunnie

  • Gunnie

    Hoi Renaat,

    Wel, de groep is voorlopig alleen nog maar in m'n hoofd, ik zit in de fase dat ik zoveel mogelijk informatie probeer te vergaren.

    Ik ben blij dat jij interesse toont voor de werkgroep, maar er is wel een probleempje: ik zou de werkgroep in België (Gent) laten doorgaan, wat voor jou waarschijnlijk wel een eindje autorijden/treinen/fietsen is.

    Hoedanook wil ik je, indien je nog geïnteresseert bent, op de de hoogte houden van de ontwikkelingen van de werkgroep. Laat maar iets weten.

    Dit geldt voor iedereen op het forum, trouwens.

    Met vriendelijke groeten,

    Gunnie

  • Hans Pluijms

    Hallo gunnie,

    Een werkgroep opstarten is inderdaad niet zo gemakkelijk. Om meer kennis te nemen van het enneagram ben je dan ook vaak afhankelijk van de verschillende professionele adviesburo's die echter ook hun eigen (vaak hoge) kostprijs kennen.

    Ikzelf geef regelmatig kennismakingsworkshops waarin ik een aantal geintresseerden laat kennis maken met het enneagrammodel en met de vele mogelijk- en onmogelijkheden van het enneagram. Ik geef deze workshops in Tilburg, dus in het zuiden des lands. Een nieuwe workshop zal zeer waarschijnlijk weer plaatsvinden in begin april. Als je er in geintresseerd bent moet je maar kontakt met me opnemen.

  • Renate

    Hoi Gunnie,

    nou, Gent is nog te doen ,anderhalf uur met de auto zoiets. Zit zelf in Limburg en rij momenteel 1x per week naar Tilburg naar de cursus bij Hans Pluims ..dusse afstand is niet zo'n probleem.

    Wil dus wel op de hoogte gehouden worden over je plannen !

    groetjes, en succes ermee!

    Renate

  • Gunnie

    Hoi Renate (en anderen)

    We zijn momenteel aan het ‘onderhandelen’ met een psychologe in Gent die al enkele jaren ervaring heeft in het enneagram. Ze is beried met ons een groep op te starten, maar wil wel dat wel allemaal eerst een basiskennis opbouwen.

    Concreet betekent dit dat we eerst 5 sessies ‘les’ moeten volgen alvorens we met een praatgroep beginnen (of bij een andere praatgroep bijkomen). Financieel aspect: ongeveer 124€ voor de vijf sessies samen.

    Hoe die vijf sessies precies gebeuren (elke week, om de 14 dagen, elke maand, allemaal in 1 weekend) is vrij voor discussie.

    Voor het deelnemen aan een praatgroep wordt per avond iets van een 13€ aangerekend…

    Het probleem is dat we met voldoende mensen moeten zijn: er zijn minimum 6 mensen nodig om met zo'n opleidingssessie te beginnen. We zijn momenteel met 3, mogelijk 4, geïnteresseerden. Dus als jijzelf of iemand die jij kent geïnteresseerd is (een belgische kennis die in Gent woont, bijvoorbeeld :) ), laat gerust iets weten!

    Met vriendelijke groeten

    Gunnie