Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

overal begrip voor

  • cleo

    hier dan een echte 9, maar wel in ontwikkeling.

    Maar wat mij telkens opnieuw in de problemen brengt is mijn grenzeloze

    tolerantie. Ik heb over iedereen wel een uitgesproken mening, maar tegelijkertijd

    blijf ik open staan voor hun problemen en moet ik ontzettend oppassen niet zelf

    een probleem daardoor te krijgen. Het lijkt erop dat ik iedereen in bescherming

    moet nemen, maar hoe ik mijzelf moet beschermen is mij nog steeds niet

    helemaal duidelijk. Het lijkt er af en toe op dat er op mijn voorhoofd staat geschre-

    ven: die kunnen we wel gebruiken!

    Het gekke is dat ik precies weet wanneer dit gebeurd, en ik ben ook wel mondig

    genoeg om mij woordelijk te verdedigen, en toch heeft dat niet die invloed op

    anderen dat ze ermee stoppen.

    Zijn er nog meer negens die dit herkennen bij zichzelf?

  • Henk (enneagram)

    Hoi Cleo,

    Ik ben geen negen, maar ik heb wel een paar vraagjes. wat staat er precies op je voorhoofd geschreven? Dat je meegaat met de agenda van anderen? Of dat je opkomt voor andermans belang? Of iets anders.

    Wat betreft jezelf beschermen, is de weg met name gericht op het ontdekken wat je eigen behoeften zijn. Als je die in het oog krijgt, ben je ook in staat een afweging te gaan maken tussen jouw agenda en de agenda van anderen. Op dat moment krijg je een keuze voor jouw, danwel andermans agenda.

    groet,

    Henk

  • cleo

    Hoi Henk

    Ik ga meestal niet mee met een ander zijn agenda, maar ik kom wel voortdurend op voor andermans belangen vnl in de werksfeer, het aangeven van het omgaan met andere mensen waar ze noodgedwongen mee in aanraking moeten komen. In mijn prive is dit zeker niet het geval.

    groetjes ArleneHenk (enneagram) schreef:

    >

    > Hoi Cleo,

    >

    > Ik ben geen negen, maar ik heb wel een paar vraagjes. wat

    > staat er precies op je voorhoofd geschreven? Dat je meegaat

    > met de agenda van anderen? Of dat je opkomt voor andermans

    > belang? Of iets anders.

    >

    > Wat betreft jezelf beschermen, is de weg met name gericht op

    > het ontdekken wat je eigen behoeften zijn. Als je die in het

    > oog krijgt, ben je ook in staat een afweging te gaan maken

    > tussen jouw agenda en de agenda van anderen. Op dat moment

    > krijg je een keuze voor jouw, danwel andermans agenda.

    >

    > groet,

    > Henk

  • Henk (enneagram)

    Hoi Cleo,

    Hmm, zoals je dit schrijft, klink je niet heel erg negen. Opkomen voor andermans belang betekent vaak ook tegen andere belangen in (van weer anderen). Maar goed, mijn vraag is dan wat precies datgene is waarom je denkt dat je een ‘echte negen’ bent, zoals je in je vorige mailtje schrijft. Kun je aangeven wat je gelezen of gehoord hebt over de negen, wat je zo herkende dat je jezelf als negen heeft getypeerd?

    Groet,

    Henk

  • Gunnie

    Hoi Cleo,

    Ik ben nogal nieuw in het enneagram, heb al enkele dingen links en rechts gelezen over het enneagram en ben er me momenteel in aan het verdiepen.

    Na vele gesprekken met enkele vrienden en het polsen in m'n omgeving (en de grote hulp van m’n vriendin) heb ik momenteel het grote vermoeden dat ik een negen ben. Net als jij, dus.

    Ik zou me graag in dit onderwerp mengen, omdat dit me de kans geeft m’n type beter te leren kennen. Ik heb een paar tests afgelegd die op internet te vinden zijn, maar heb ontdekt dat geen enkele test sluitend is. Ik krijg te vaak andere types als resultaat van zo’n test (4, 5, 6, 9, …). Bovendien kom ik vaak tot inzichten die ik later moet terugnemen. Het is naar mijn mening niet eenvoudig je eigen basistype te kennen, ik geloof dat men een verdomd goed beeld van zichzelf moet hebben, ongefilterd door de rare kronkels die sommige vormen van zelfbedrog maken.

    Maar goed, de laatste tijd groeit in mij de overtuiging dat ik inderdaad een 9 ben van basistype.

    Nu, ik herken me in het feit dat je een grenzeloze tolerantie hebt. Hoewel bij de tolerantie niet echt ‘grenzeloos’ is, ze lijkt héél soms wel eens te ontploffen. Waarbij iedereen wel schrikt, omdat ik altijd ‘de brave jongen’ ben. Later krijg ik er dan nog spijt van ook… Maar goed, het sleutelwoord ‘tolerantie’ past wel bij me. Als het er op aankomt ben ik altijd het meest toegeeflijk in m’n omgeving.

    In werksituaties kan dit heel vervelend zijn. Daar ik er altijd voor wil zorgen dat iedereen zich goed voelt zorg ik er voor dat ik iedereen gehoord heb vooraleer ik een beslissing neem. En dan nog: bij de minste commentaar na het uiten van m’n beslissing begin ik alweer m’n beslissing terug te nemen en er aan te sleutelen.

    Zodoende hou ik niet echt van het nemen van beslissingen.

    Wat me tot de kern van de zaak brengt: Als ik het goed begrijp heb jij het probleem dat jij te vaak opkomt voor andermans belangen. Het probleem dat ik heb, daarentegen, is dat ik juist het omgekeerde daarvan: dat ik zeer zelden voor anderen opkom; ik kan maar niet beslissen aan wiens kant ik eigenlijk sta.

    Wanneer de ene zijn verhaal vertelt kan ik hem zeer goed volgen, geloof ik hem, en ga ik volledig akkoord met wat hij zegt (hoewel ik me soms inleef in de mogelijke stelling van de de tegenpartij, maar dan nog komt het er nog op neer dat ik de spreker uiteindelijk gelijk geef).

    Vertelt ‘de tegenpartij’ daarna zijn verhaal, kan ik ook hier volledig volgen, kan ik me ook in zijn mening vinden. Met dus het gekende resultaat dat ik geen eigen mening vormen kan.

    Ik kan me altijd zo goed inleven in andermans denken, dat ik nooit echt ‘zie’ wat ikzelf erover denk. Debatten zijn voor zodoende te vermijden dingen voor mij.

    Hoe dan ook, wat ik hiermee wil zeggen is dat ik me wel herken in wat je zegt, maar niet helemaal. Het opkomen voor andermans belangen lijkt me ook meer iets voor een ander type, een type 1 bijvoorbeeld (misschien ben je wel een negen met een sterke 1-vleugel?).

    Wat denk jij?

    Met vriendelijke groeten,

    Gunnie

  • Jente

    Hallo Cleo,

    ikzelf ben ook een 9 en wou even inpikken op iets waarin ik mezelf niet herken. Namelijk het volgende zinnetje: "en ik ben ook wel mondig

    genoeg om mij woordelijk te verdedigen." In het algemeen ben ik gewoon stil en verzwijg mijn mening, omdat ik niet wil opvallen en conflicten wil vermijden.

    Groetjes,

    Jente