Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

moeilijk

  • Heleen

    hallo,

    ik zit in mijn laatste middelbaar, en mijn eindwerk gaat over het enneagram, maar ik vind het echter moeilijk om de essentie van dit alles te begrijpen, ook herken ik mij moeilijk in 1 type, kan iemand mij helpen en mij laten weten waar betrouwbare enneagramtesten te vinden zijn en welke boeken, internetsites, … aanraders zijn voor beginnelingen als ik?

    Bedankt!

    ps, ben nog maar net in dit wereldje verzeilt geraakt en vind het echt boeiend!

  • Henk (enneagram)

    Beste Heleen,

    Allereerst veel succes met je eindwerk. Je eigen type ontdekken is een proces van zelf-onderzoek en observatie, waar soms een tijdje over heen gaan. Er zijn diverse testen op internet, maar testen zijn wat mij betreft NIET betrouwbaar, omdat ze gaan over gedrag en niet over de onderliggende motivatie die tot dit gedrag leiden. Sommigen zien er wel een vingerwijzing in om verder te onderzoeken welk type men is.

    De enige twee testen die statistisch gevalideerd zijn is de SEDIG test (te verkijgen in boekvorm ‘Het ware Enneagram’ door David Daniels en de RHETI-test (online te doen, maar wel met creditcard betalen en statistisch tussen de 56% en 82% betrouwbaar).

    Als ik je boeken moet aanraden, dan is dat het boek van Helen Palmer (Handboek Enneagram) of Riso en Hudson (Wijsheid van het Enneagram). Mocht je een klein compact boekje willen hebben, dan is wat mij betreft Joke Weijers (Het Enneagram in een notedop) een aanrader (ongeveer 6 euro).

    Internet sites zijn er volop. Afhankelijk van je wensen kan ik nog wel wat specifieker zijn. Als je meer wilt weten over de essentie van het Enneagram, dan raak je eigenlijk de kern. Het Enneagram biedt inzicht in de mechanismen die je eigen essentie (ziel) om zich heen heeft gebouwd om te kunnen overleven. Het Enneagram is een landkaart van 9 verschillende manieren om naar de wereld te kijken. Met behulp van het Enneagram kun je uiteindelijk weer contact vinden met het stukje essentie in jezelf, wat je hebt beschermd. Wat dit betreft is het Enneagram gekoppeld aan een hele spirituele traditie (zie www.authenticenneagram.com en www.sandramaitri.com.)

    Veel mensen benaderen het model echter als een psychologisch model, en daarmee doe je wat mij betreft tekort aan de rijkheid van het Enneagram.

    Vriendelijke groet,

    Henk

  • heleen

    Dag Henk,

    Bedankt voor je reactie op mijn berichtje en voor de nuttige tips… Mijn bedoeling is in feite in mijn eindwerk, de mensen duidelijk te maken wat voor iets het enneagram is, hoe het in zijn werk gaat, wie en wat al de typen zijn, maar ook de geschiedenis wat verder uitstippelen (en het is dus vooral met dit dat ik het moeilijk heb, het ene boek verteld me dit en het andere iets compleet anders, zodat ik uiteindelijk niet meer weet wat ik nu wel of niet moet geloven…)

    Wat je zei ivm testen lijkt me duidelijk juist, want ook ik vind dat niemand in een bepaald type kan gedrongen worden doordat een persoon op een bepaalde manier reageert in een bepaalde situatie (het leven biedt ons miljarden situaties en men kan niet uit een aantal situaties een beeld schetsen van iemand)

    Als ik het mij goed herinner heb ik dat boek van Helen Palmer liggen, en vond ik het het duidelijkste… Alleen wist ik niet goed of dat het betrouwbaarste was… Maar nu dit boek zich tussen de jouw aanraders bevindt, zal ik mij waarschijnlijk grotendeels hierop baseren, want ik veronderstel dat je weet waarover je praat als ik je zo bezig hoor… 'k Ben blij dat je me hierbij kan helpen!

    Ik moet eerlijk zijn dat ik wel de neiging heb het enneagram als een psychologisch model te benaderen… Kan je mij misschien eens uitleggen waarom ik dan ‘tekort doe aan de rijkheid van het enneagram’???

    En misschien kan je me dan ondertussen ook tips geven waar ik een interessante, duidelijk, en betrouwbare uitleg kan vinden ivm de geschiedenis van het enneagram?

    Vriendelijke groeten

    en heel erg bedankt

    Heleen