Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

shizofreen?

  • Sterre

    Hoi,

    Ik heb wat enneagramtesten gedaan op het internet maar, scoor bij verschillende testen in hele verschillende categorieën. Het enige wat me duidelijk is is dat ik geen leider ben, maar dat wist ik al, voor de rest ben ik zowat alles. Ben ik nu zo shizofreen?

    Groeten.

  • Henk (webmaster enneagram)

    Hoi Sterre,

    Allereerst denk ik niet dat je schizofreen bent. Wat je echter wel hebt ervaren is dat een testje op internet niet de methode is om je enneagram-type te leren kennen. Testen gaan in op het gedrag van iemand en het moment vwaarop je een test in vult is dan ook erg van invloed op de uitkomst.

    Het enneagram gaat over de motivatie die onder gedrag ligt, wat het gedrag veroorzaakt. Als je je type wilt leren kennen is de eerste stap, het observeren van je eigen gedrag. Hoe gedraag ik me in een specifieke situatie. Hoe ga ik om met een conflict. Dat soort vragen helpen je kijken naar je gedrag. De volgende stap is de vraag: wat drijft me tot dit gedrag. Hoe komt het dat ik altijd conflicten creëer, of juist uit de weg ga?

    Om je te helpen met deze reflectie kun je een boek over het enneagram kopen. Een boek waar ook een test in zit is ‘Het Ware Enneagram’ van David Daniels, maar dit is wel wat wetenschappelijk geschreven. Deze test is wel statistisch gevalideerd.

    Of koop het boek ‘Enneagram in een notedop’ van Joke Weijers, voor 5 euro een klein boekje om kennis te maken met de typen.

    Succes met de speurtocht naar je type.

    Vriendelijke groet,

    Henk

  • sterre

    Hoi Henk,

    Dankjewel voor je reaktie. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat ik schizofreen ben (inderdaad met sch), hoewel ik wel veel tegenstrijdigheden in me heb. Daarom leek het me wel interessant om wat meer over mezelf te weten te komen. Maar er zijn zoveel wegen te bewandelen op dit terrein. Is dit een manier om je persoonlijke groei te ontwikkelen, of is het meer voor de “fun”. Jij zult natuurlijk het eerste beamen, maar ik vraag me af of er mensen zijn die er daadwerkelijk wat aan hebben (gehad).

    Groeten Sterre.

  • Hans Pluijms

    beste sterre, geloof me of niet maar er zijn velen mensen die zich met het enneagram bezighouden en ik hoor niet vaak dat mensen er niets aan hebben gehad. Bezig zijn met het enneagram houdt je in ieder geval een spiegel voor en leert je bewust te worden van het waarom je de dingen doet zoals je het doet.

    Ik denk dat het een welkome bijdrage kan zijn voor je persoonlijke groei, het Enneagram is hierbij een heel waardevol gereedschap, maar je er voor waken dat werken met het enneagrammodel een levensdoel op zich wordt

  • rob de best

    Hoi Sterre,

    Ja je bent net zo schizofreen als 99% van de mensen. Om dezelfde reden mag je dus ook stellen dat je het niet bent. De reden dat je op verschillende testen een andere uitslag behaalt heeft o.a. te maken met hoe je de vragen interpreteert. Dit kan dus ook heel veel te maken hebben met je stemming van dat moment. Veel belangrijker is echter dat het Enneatype dat je meent te zijn bepaalt wordt door het verdedigingsmechanisme dat je gebruikt. En triest, maar waar… 99% van de mensen gebruikt meer dan één verdedigingsmechanisme, en heeft daarmee verschillende Enneatypes “actief” in verschillende situaties. Dat dit voor verwarring zorgt kan ik me goed voorstellen.

    Ontwikkeling is dan ook het afscheid nemen van je verdedigingsmechanisme(n) waardoor je essentietype vrijkomt. Het beste boek tot op dit moment daarover is van WillemJan van de Wetering: Enneagramintegratie.

    Veel plezier met je zoektocht, als je een lampje nodig hebt hoor ik t wel.

  • Sterre

    Dankjewel voor jullie reakties.

    Ik begrijp de essentie van het gebeuren wel. Even voor de duidelijkheid:

    Een paar jaar geleden is mijn hele verdedigingsmechanisme in elkaar gedonderd, wat vreselijk confronterend is natuurlijk. Als je denkt alles zo goed mogelijk te doen en als achteraf blijkt dat het helemaal niet de juiste weg was, dan is dat heel hard. Natuurlijk heb ik er veel van geleerd en zie nu in dat het meer overleven was dan leven.

    Ik heb een tweede kans gekregen in mijn leven, waar ik enorm dankbaar voor ben en die wil ik heel goed benutten. Als ik heel eerlijk ben dan was ik ook een beetje aan het “uitdagen” met mijn bericht. Ik ben al mijn hele leven zoekende (zoals zovelen), dit vond ik de afgelopen 2 jaar wel best. Maar het begint weer te kriebelen, vandaar dat ik hier ben beland.

    Groeten Sterre.

  • Hans Pluijms

    Bedankt vorr de “”rug en nek" zorg!!

    Het werkt

    Hans

  • jarno

    Haha,

    nee schizofreen is een psychiatrische aandoening.

    heeft 2 kenmerken, namelijk solitaire levensstijl (schizoide) en heeft waanbeelden (hallucinaties). Overigens zullen schizofrenen vaak nummer 5 op de enneagram krijgen, omdat nummer 5 ook een solitaire levensstijl is.

    vaak denken mensen dat schizofrenen, diverse persoonlijkheden hebben, maar dat is niet zo, die stoornis heet DIS. Dissiociatieve Identiteits Stoornis (voorheen meerdere persoonlijkheden stoornis.)

    ik snap dat je het als grap zei, maar ik vond het toch leuk om er even serieus op in te gaan.

    Groetjes,

    jarno