Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

6 of 1 ???

  • kees

    Jarenlang beschouw ik mezelf als type 1.

    Vandaag ontdek ik dat ik 'n 6 zou kunnen zijn.

    Ik oriënteer me dan op hoe de verschillende types zich uiten in wantrouwen.

    Dit zou voor de 6 meer aggressief zijn omdat 't provocerend zou zijn , cynisch.

    Dit kan zich dan vervolgens tegen jezelf richten.

    Ik herken dit goed en ervaar mezelf in zo'n actie krachtig en zeker.

    Hoe kan ik deze twee types op dit gebied duidelijker onderscheiden ?

    Misschien kan ik ook beide types leven ?

    Waarom ook niet: als kind woonde ik jarenlang op nr 61 !

    Wie kan me helpen met een scherpe onderscheiding tussen die twee types ?

  • Henk J. Eggink (webmaster)

    Ha Kees,

    Interessante vraag. Ik hoor het regelmatig ook andersom, mensen die zichzelf jaren een zes wanen en dan ontdekken dat het type 1 eigenlijk echt klopt. En zo zijn er veel mensen waarbij het jaren kost om te ontdekken dat ze mogelijk een diepere motivatie hebben dan diegene die ze dachten.

    Allereerst mijn felicitaties, want je zoektocht heeft weer een impuls gekregen. Of je nu een ander type bent, of dat je uiteindelijk ontdekt dat je toch een type 1 bent, maakt vooral dat het proces van zelfonderzoek nog steeds leeft. Veel mensen denken, oh,m ik ben dit type en daarmee is de kous af. Elke zes tot 12 maanden bekruipt mij ook wel eens dat gevoel, vooral als ik iets lees, of mensen iets hoor vertellen.

    Om met je een na laatste vraag te beginnen, er zijn theorieen dat je alle types in je hebt, en ik ben er van overtuigd dat niets menselijks ons vreemd is, maar alle grote enneagramleraren als Riso en Hudson, Helen Palmer, maar ook Almaas, gaan uit van 1 basismotivatie, die je type bepaalt. Dus mijn antwoord zou nee zijn, maar je zou wel kunnen onderzoeken wat maakt dat je zoveel type 1 herkent in jezelf. Misschien gedrag dat door je omgeving werd vereist of een zeer traumatische ervaring kan een soort neptype oproepen. Maar vaak genoeg gaat het om iets anders willen zijn dan je eigenlijk bent.

    Zoals bekend veronderstelt mag worden, is type 1 en 6 op een aantal punten een look-a-like. Beiden kennen een strenge discipline voor zichzelf, controleren zichzelf en de omgeving en hebben een zeer kritische blik.

    Het verschil is de motivatie om tot dit gedrag te komen. De kritische blik is om te verbeteren danwel op gevaar te scannen (wat er mis kan gaan). Een ander subtiel verschil is dat het type 1 zijn boosheid richt is op het heden (wat moet er nu verbeteren) terwijl type 6 zijn angst richt op de toekomst (wat kan er straks mis gaan), de zelfcontrole en controle is gericht op het creeren van een veilige omgeving.

    Binnen het type 6 zijn er de fobische en de contrafobische zes. Ik ben benieuwd welke variant je meer herkend. De contrafobische zes kan een stuk makkelijker bijvoorbeeld woede laten zien. Voor een 1 juist iets wat hij bijna niet herkend. Woede is voor een type 1 een gevoel wat ze moeten leren duiden, omdat het voordat het zich uit in een andere emotie transformeert.

    Maar goed dit is waarschijnlijk wel bekend terrein voor je. Misschien dat het helpt om de subtypen eens te onderzoeken. Je benadert je type dan vanaf je overlevingsstrategie en daar vind je veel gedragscomponenten. Misschien dat zij je meer inzicht kunnen bieden. Vraag jezelf eens af of je jezelf zou typeren als:zelfbehoudend, gericht op 1 op 1 relaties of op groepen.

    Groet,

    Henk

    PS mailen mag ook hoor.

  • kees

    dag Henk,

    dank voor je antwoord.

    Ikzelf kan me helemaal vinden in Almaas.

    Volgens hem kom je in je ontwikkelingsweg langs alle ennea-types.

    Meestal herken je één type 't duidelijkst en meest vaak.

    Je wandelt als ‘t ware langs de rand van de Ennea-cirkel en je staat ’t meeste stil bij één type.

    Ik - als 1-type - zit nu waarschijnlijk in m'n zes-fase : kracht en vertrouwen.

    Wanneer je door je ontwikkeling voorbij je defensie-structuren van je persoonlijkheid kunt zijn, beweeg je je meer en meer naar 't midden van deze ennea-cirkel.

    Van hier zie je de hele omgeving en je ervaart de diepere dimensie van die omgeving.

    Dan zou ik 't ook geen cirkel meer noemen maar omgeving dus.

    Als cirkel ervaar ik nog ‘n geslotenheid met ’n sterk geïdentificeerde plek, ergens waar je ennea-type is.

    Vanuit ‘t midden, dus voorbij je persoonlijkheid en in je Essentie, lost die cirkel, de geslotenheid op en ervaar je ’n open omgeving.

    Wat voorheen de defensieve kenmerken waren, de ennea-types, wordt nu meer en meer ervaren als omgeving die voedend is en waarin alles met elkaar verbonden is.

    Waarschijnlijk voel je je daarom dan ook meer en meer verbonden met alle types, maar dan meer van ziel tot ziel, of van hart tot hart.

    Ik blijf nog even bezig met mijn 6-1 vraag.

    vriendelijke groet,

    Kees

  • karin

    Hallo,

    Misschien ben je wel een een met een sterke 6 vleugel.

    Onze kernkwaliteit is ons hoofdtype maar deze hebben links naar andere types.

    Het is wel leuk om het boek kernkwaliteiten van et enneagram eens te lezen daar kun je uithalen wat ik bedoel is heel interesant

    Groetjes Karin

  • kees

    Karin, kun je me de titel en schrijver geven van dat boek ?

    dank en groet,

    Kees