Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

enneagram en speciaal onderwijs

  • Jos

    Bij deze wil ik een oproep plaatsen aan iedereen die geïnteresseerd is in het Enneagram en onderwijs.

    Ik probeer al een paar jaar het Enneagram toe te passen in het onderwijs. Ik werk in het Praktijkonderwijs. Alle leerlingen daar hebben een IQ tussen de 55 en 90. Laag denk- en werkniveau kenmerken mijn leerlingen. Toch zijn het stuk voor stuk juweeltjes. Ik ben de afgelopen week bezig geweest een test te maken op basis van de 81-vragen-test. Die heb ik sterk vereenvoudigd. Moeilijke woorden eruit, korte zinnen, diepe gedachten vermijden. Gewoon, praktische zinnen formuleren, waar de leerlingen zich in zouden kunnen herkennen.

    Vandaag heb ik de test afgenomen in mijn eigen klas. Twee leerlingen kwamen bij geen enkel type hoger dan 3 punten. Ik was zeer verbaasd. Een aantal had op een type 7 punten, en dat had ik eigenlijk bij meer verwacht.

    Is er iemand bereid om mijn lijst eens door te kijken? Kloppen mijn formuleringen? Ben ik tóch nog te moeilijk bezig, zodat leerlingen zich niet herkennen in een punt dat wel bij hun type past? Hebben praktijkleerlingen te weinig zelfkennis om zich te herkennen?

    De bedoeling is een heel, heel eenvoudige, praktische test te maken, die in het (speciaal) onderwijs gebruikt kan worden om leerlingen te typeren. Vandaaruit kunnen leerkrachten dan hun strategie bepalen in de aanpak van een leerling, zodat iedere leerling type-gerichte begeleiding kan krijgen.

    Wie helpt mij?

    vrgr. Jos

  • engelmann

    Op zich een aardig idee. Beetje eng om zoiets op je leerlingen los te laten voor het getest of getoets te hebben bij een expert of kenner in deze?

    Je geeft in je vraag aan dat je zelfkennis had verwacht bij je leerlingen?

    Hoe goed ken je je doelgroep?

    Heb je zelf die test uitgeprobeerd op mensen in je omgeving? Enn makkelijke maar goede vraag wordt ook adequaat beantwoordt door mensen met een hoog IQ.Jos schreef:

    >

    > Bij deze wil ik een oproep plaatsen aan iedereen die

    > geïnteresseerd is in het Enneagram en onderwijs.

    >

    > Ik probeer al een paar jaar het Enneagram toe te passen in

    > het onderwijs. Ik werk in het Praktijkonderwijs. Alle

    > leerlingen daar hebben een IQ tussen de 55 en 90. Laag denk-

    > en werkniveau kenmerken mijn leerlingen. Toch zijn het stuk

    > voor stuk juweeltjes. Ik ben de afgelopen week bezig geweest

    > een test te maken op basis van de 81-vragen-test. Die heb ik

    > sterk vereenvoudigd. Moeilijke woorden eruit, korte zinnen,

    > diepe gedachten vermijden. Gewoon, praktische zinnen

    > formuleren, waar de leerlingen zich in zouden kunnen herkennen.

    >

    > Vandaag heb ik de test afgenomen in mijn eigen klas. Twee

    > leerlingen kwamen bij geen enkel type hoger dan 3 punten. Ik

    > was zeer verbaasd. Een aantal had op een type 7 punten, en

    > dat had ik eigenlijk bij meer verwacht.

    >

    > Is er iemand bereid om mijn lijst eens door te kijken?

    > Kloppen mijn formuleringen? Ben ik tóch nog te moeilijk

    > bezig, zodat leerlingen zich niet herkennen in een punt dat

    > wel bij hun type past? Hebben praktijkleerlingen te weinig

    > zelfkennis om zich te herkennen?

    >

    > De bedoeling is een heel, heel eenvoudige, praktische test te

    > maken, die in het (speciaal) onderwijs gebruikt kan worden om

    > leerlingen te typeren. Vandaaruit kunnen leerkrachten dan hun

    > strategie bepalen in de aanpak van een leerling, zodat iedere

    > leerling type-gerichte begeleiding kan krijgen.

    >

    > Wie helpt mij?

    >

    > vrgr. Jos

  • Jos

    Ha die engelmann

    Bedankt voor je reactie. Ik denk niet, dat het eng is. De leerlingen hadden begin deze week eerst meegedaan met een video-opname van de Nationale Karaktertest. Zij vonden veel vragen te moeilijk; zinsbouw, gedachtengang, woordkeus. De interesse was wel degelijk aanwezig bij de leerlingen. Je moet namelijk niet denken, dat hun lage IQ betekent, dat het lagere wezens zijn. Die fout maken veel mensen, omdat het IQ nogal eens als maatstaf voor functioneren wordt misbruikt. En ik werk nu al jaren met dit type leerlingen, dus ik weet heel goed, dat ze in staat zijn tot zelfreflectie. Je confronteert hen bijna dagelijks met hun goede en met hun foute gedrag. In een gesprek kunnen ze ook aangeven, welk gedrag ze goed of fout vinden, en of ze een bepaald gedrag zouden kunnen hebben. Dus vandaaruit verwacht ik inderdaad, dat ze zelfkennis hebben. Maar de formulering van de punten moet aansluiten bij hun zelfkennis én bij hun beperkte taalniveau.

    Een leraar van mij zei vroeger eens; “Er is geen leerstof die kinderen niet kunnen begrijpen. Er zijn alleen leraren die niet in staat zijn de leerstof voor kinderen begrijpelijk te maken.” Deze uitspraak heeft mij mijn hele loopbaan in het onderwijs begeleid. Inmiddels, na meer dan 10 jaar deze doelgroep te hebben begeleid, en veel, heel veel lesmateriaal te hebben gemaakt, ook voor professionele uitgeverijen, kan ik zeggen, dat ik mijn doelgroep heel goed ken. Alleen, en dat zal de 5 in mij zijn met een redelijke 6-vleugel zijn, ik twijfel. Veel vijven zullen dat herkennen; boordevol kennis, maar daarvan ben jezelf niet onder de indruk. Mijn leerlingen zeggen wel eens; “Meester, U weet ook alles!” Mijn standaard-antwoord is dan als grap; “Nee, maar dat duurt niet lang meer.”

    Als je de 5 kent en begrijpt, dan snap je ook waar ik naar toe wil. Heldere, goed geformuleerde zinnen, waarmee ik mijn leerlingen kan typeren en kan begeleiden naar een zo hoog mogelijk niveau van zelfontplooiing.

    Zoals ik al schreef, is de test een versimpelde formulering van de 81-vragen-test die je tegenkomt op de Enneagram-startpagina. Deze test lijkt mij dus uitvoerig getest.

    Alleen… één vraag heb je nog niet beantwoord. Wil je mijn test bekijken en becommentariëren?

    vrgr. Jos