Bij deze wil ik een oproep plaatsen aan iedereen die geïnteresseerd is in het Enneagram en onderwijs.
Ik probeer al een paar jaar het Enneagram toe te passen in het onderwijs. Ik werk in het Praktijkonderwijs. Alle leerlingen daar hebben een IQ tussen de 55 en 90. Laag denk- en werkniveau kenmerken mijn leerlingen. Toch zijn het stuk voor stuk juweeltjes. Ik ben de afgelopen week bezig geweest een test te maken op basis van de 81-vragen-test. Die heb ik sterk vereenvoudigd. Moeilijke woorden eruit, korte zinnen, diepe gedachten vermijden. Gewoon, praktische zinnen formuleren, waar de leerlingen zich in zouden kunnen herkennen.
Vandaag heb ik de test afgenomen in mijn eigen klas. Twee leerlingen kwamen bij geen enkel type hoger dan 3 punten. Ik was zeer verbaasd. Een aantal had op een type 7 punten, en dat had ik eigenlijk bij meer verwacht.
Is er iemand bereid om mijn lijst eens door te kijken? Kloppen mijn formuleringen? Ben ik tóch nog te moeilijk bezig, zodat leerlingen zich niet herkennen in een punt dat wel bij hun type past? Hebben praktijkleerlingen te weinig zelfkennis om zich te herkennen?
De bedoeling is een heel, heel eenvoudige, praktische test te maken, die in het (speciaal) onderwijs gebruikt kan worden om leerlingen te typeren. Vandaaruit kunnen leerkrachten dan hun strategie bepalen in de aanpak van een leerling, zodat iedere leerling type-gerichte begeleiding kan krijgen.
Wie helpt mij?
vrgr. Jos