Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

Evolutionair Enneagram

  • Jorrit Jorritsma

    Graag wil ik de evolutionair systemische benadering van het Enneagram onder de aandacht brengen. Het verschil dat het verschil maakt. Zie hiervoor de website www.4dynamics.nl

  • Geert Klein Bruinink

    Tsja wat moet ik er op zeggen. Werd nieuwsgierig gemaakt door de uitnodigende term. Site blinkt niet uit door duidelijkheid (wel door de unieke vormgeving) en over het evolutionaire enneagram heb ik weinig/niets kunnen vinden. Wellicht kun je hier aangeven wat het evolutionaire is na het lange bestaan van het enneagram.

  • Jorrit Jorritsma

    Hallo Geert,

    Dank voor je reactie.

    Wellicht verschaft de omkering van linker- naar rechterhersenhelft perspectief een ander zicht van waaruit je naar de website kunt kijken.

    Jouw ‘Tsja wat moet ik er op zeggen’, lijkt te duiden op een poging om met de lineaire linkerhersenhelft de holistische Enneagram visie van de rechterhersenhelft te begrijpen. Echter de dagelijkse realiteit (linkerhersenhelft) kan niets aanvangen met de ongrijpbare droomwereld (rechterhersenhelft). Vraag: Wat heb je in eerste instantie waargenomen? De duidelijkheid waar jij om vraagt, zit in de unieke vormgeving (rechterhersenhelft) en niet in het begrijpen van een tekst (linkerhersenhelft).

    Voor jouw informatie: het oorspronkelijke Enneagram betreft een Kosmisch model, waar alle Amerikaanse interpretaties van het Enneagram volledig aan voorbijgaan.

    Hartelijke groet,

    Jorrit Jorritsma

  • Geert Klein Bruinink

    De dank voor de reactie is wederzijds.

    Om antwoord op je vraag te geven: Wat ik heb waargenomen is de unieke vormgeving en de beelden. Het gaf een warm en vertrouwd gevoel.

    Ik heb gepoogd om de linker en de rechter hersenhelft met elkaar in evenwicht te brengen, maar tot op heden slaat de rechter hersenhelft door waardoor ik nog even niet te pakken heb wat het evolutionaire enneagram inhoud.

    Als ik het goed begrijp gaat het bij het evolutionaire enneagram om het kosmische aspect van het enneagram. Zie jij dit als het transpersoonlijke aspect van het enneagram zoals Almaas, Jackson Bear en Riso & Hudson het laten zien ? Of is het meer gericht om te laten zien welke gedeeltes van de hersenhelften ontwikkeld zijn en moeten worden ?

    Het was in ieder geval de moeite waard om de site te bekijken, al was het maar voor de rechter hersenhelft.

    Met hartelijke groet,

    Geert Klein Bruinink

  • Jorrit Jorritsma

    Hallo Geert,

    Kijkend naar de website van 4Dynamics naar het Chaosplaatje met betrekking tot Training, zie je de vier hoeken van de Kosmos; Bewustzijn, Zelforganisatie, Energie en Materie. Dit zijn zelfstandige niet tot elkaar te herleiden hoeken van de Kosmos, die elkaar echter wederzijds beinvloeden. Het evolutionaire Enneagram gaat evenredig over deze vier hoeken van de Kosmos, waardoor een kosmische afstemming ontstaat. Het door jou genoemde transpersoonlijke aspect zoals bij o.a. Almaas, Riso & Hudson (Living in Essence), gaat over de hoek van Zelforganisatie. Het betreft hier dus een ander aspect met betrekking tot de vier hoeken van de Kosmos. De holistische integrale visie van het evolutionaire Enneagram omvat alle vier hoeken van de Kosmos. Ken Wilber omschrijft het als volgt: 'Het is alles of niets".

    Als je de holistische weergave van Prof. Arnold Keyserling (het openingsbeeld na de loadingpage) wat langer op jezelf laat inwerken, dan begin je te ervaren dat het Enneagram slechts een onderdeel is van een veel groter geheel. Op het moment dat dit tot je doordringt, is dat gelijk je volgende evolutionaire stap.

    Hartelijke groet,

    Jorrit Jorritsma