Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

geen type?

  • FFFF

    Hallo als ik informatie lees over die enneagramtypen

    heb ik het idee dat ik aan geen enkel type voldoe.

    Er wordt gesproken over verdedigingsmechanismen,

    het llijkt alsof ik die niet heb.

    Ik ben iemand die grote problemen heeft in het

    sociaal contact, heb diagnose PDD-NOS en denk

    een bijkomende stoornis te hebben die mijn hele

    persoonlijkheidsontwikkeling kapot maakt.

    Ik voel me (daardoor) zeer ongelukkig en heb

    regelmatig zelfmoordgedachtes. Het enneagrammodel

    toen ik het zag was het gelijk heel logisch voor mij,

    en ik had al snel door; hierin zit mijn grootste tekortkoming.

    Ik ben niet in staat om tot die typen te behoren.

    ik heb geen verdedigingsmechanismen dus geen drijfveer.

    Ik las hier vandaag voor het eerst over en het was

    erg confronterend voor mij om te constateren dat ik niet

    in dat model paste. Wat denken jullie hiervan?

    Wat moet ik met mezelf aan?

  • Wies Kloosterhuis

    Beste geen type,

    Uiteindelijk maakt het niet uit of je je al of niet in een type herkent. Iedereen heeft zijn eigen reis te gaan om juist uit het type te komen. Ook als je je niet in een type herkent, hebben namelijk alle reizen hetzelfde doel: “Zijn”: het eeuwige altijd aanwezige Ene leven dat schuilgaat achter de ontelbare aan geboorte en dood onderworpen levensvormen. In elke levensvorm is dit onzichtbare en onvernietigbare wezen aanwezig en met elkaar verbonden.

    Hartelijke groet Wies

  • Merlijn

    Eerlijk gezegd ben ik daar niet mee eens.

    Het doel is het je realiseren van het ‘Zijn’, niet het zijn zelf want dat is er al.

    Een bijkomend kenmerk van dat zijn is juist dat het geen vorm heeft, en dus geen gevoel en geen ratio heeft; het ‘Zijn’ is gewaarzijn, zonder gewaar te zijn van het eigen gewaarzijn…dat is de tegenwoordigheid van het zijn en tevens de kennendheid die ervan uit gaat.

    Om even terug te komen op enneatypen: die zijn onlosmakelijk verbonden aan vorm, alles wat praktisch is en betekenis heeft is verbonden aan vorm.

    Het ‘Zijn’ is er, maar is niet praktisch en betekenisvol in het leven van alledag; dat leven is namelijk voor ons niet-monniken een wereldse en dus vormelijke aangelegenheid.

    In zoverre kan het enneagram, in zijn vorm, niets meer of minder zijn dan een praktische spiegel die onze persoonlijke vorming reflecteert.

    Als die spiegel niet lijkt te werken op een of andere manier, kunnen er m.i. vijf dingen aan de hand zijn:

    1. De spiegel is van ondeugdelijke vorm/materiaal;

    2. De persoonlijke vorming heeft ingrijpende gebeurtenissen te verwerken gekregen die niet gereflecteerd kunnen worden door een op gematigde invloeden gebaseerde spiegel.

    Het meetinstrument (spiegel) registreert in dit geval alleen datgene waarvoor het gemaakt is.

    3. Het meetinstrument wordt op een verkeerde manier “gelezen”.

    Wat voor de ene betekenis heeft, hoeft dat voor de ander niet te hebben.

    4.Het meetinstrument laat ruimte voor interpretatieverschillen in het ‘lezen’ ervan; Ik neem als voorbeeld de stellingen om het enneatype te bepalen.

    Bijvoorbeeld: geldt die stelling voor mij in alle gevallen, of in bepaalde gevallen, of onder bepaalde condities, etcetera.

    Als je dan gaat twijfelen over hoe je zelf bent, dan kun je geen ja en geen nee kiezen.

    Wat is dan de manier om de stellingen het beste te beantwoorden? De eerste ingeving? Na lang plussen en minnen totdat de optie ‘ja’ of ‘nee’ de doorslag geeft?

    Als er uberhaupt al een doorslag plaatvindt?

    5. We creeren een verwachting van het instrument, d.w.z. we hebben een beeld voor ogen waaraan het instrument zou moeten voldoen, omdat het instrument een vooropgezet doel dient.

    Wanneer het zo is dat het instrument niet beantwoordt aan dat doel, kan het in sommige gevallen zo zijn dat we misschien een verkeerd verwachtingspatroon hebben ten aanzien van het instrument of zelfs ten aanzien van het doel van het instrument.

    Als voorbeeld kan ik sommige slecht geschreven astrologieboeken aanhalen, die bol staan van bevooroordeelde en ongefundeerde veronderstellingen, die kant noch wal raken met de realiteit.

    Welk verwachtingspatroon ten aanzien van astrologie scheppen die boeken dan?

    De interactie met het instrument is uiteindelijk bepalend voor wat het instrument registreert, of, wat het in onze ogen lijkt te registreren.

  • Merlijn

    Eerlijk gezegd ben ik daar niet mee eens.

    Het doel is het je realiseren van het ‘Zijn’, niet het zijn zelf want dat is er al.

    Een bijkomend kenmerk van dat zijn is juist dat het geen vorm heeft, en dus geen gevoel en geen ratio heeft; het ‘Zijn’ is gewaarzijn, zonder gewaar te zijn van het eigen gewaarzijn…dat is de tegenwoordigheid van het zijn en tevens de kennendheid die ervan uit gaat.

    Om even terug te komen op enneatypen: die zijn onlosmakelijk verbonden aan vorm, alles wat praktisch is en betekenis heeft is verbonden aan vorm.

    Het ‘Zijn’ is er, maar is niet praktisch en betekenisvol in het leven van alledag; dat leven is namelijk voor ons niet-monniken een wereldse en dus vormelijke aangelegenheid.

    In zoverre kan het enneagram, in zijn vorm, niets meer of minder zijn dan een praktische spiegel die onze persoonlijke vorming reflecteert.

    Als die spiegel niet lijkt te werken op een of andere manier, kunnen er m.i. vijf dingen aan de hand zijn:

    1. De spiegel is van ondeugdelijke vorm/materiaal;

    2. De persoonlijke vorming heeft ingrijpende gebeurtenissen te verwerken gekregen die niet gereflecteerd kunnen worden door een op gematigde invloeden gebaseerde spiegel.

    Het meetinstrument (spiegel) registreert in dit geval alleen datgene waarvoor het gemaakt is.

    3. Het meetinstrument wordt op een verkeerde manier “gelezen”.

    Wat voor de ene betekenis heeft, hoeft dat voor de ander niet te hebben.

    4.Het meetinstrument laat ruimte voor interpretatieverschillen in het ‘lezen’ ervan; Ik neem als voorbeeld de stellingen om het enneatype te bepalen.

    Bijvoorbeeld: geldt die stelling voor mij in alle gevallen, of in bepaalde gevallen, of onder bepaalde condities, etcetera.

    Als je dan gaat twijfelen over hoe je zelf bent, dan kun je geen ja en geen nee kiezen.

    Wat is dan de manier om de stellingen het beste te beantwoorden? De eerste ingeving? Na lang plussen en minnen totdat de optie ‘ja’ of ‘nee’ de doorslag geeft?

    Als er uberhaupt al een doorslag plaatvindt?

    5. We creeren een verwachting van het instrument, d.w.z. we hebben een beeld voor ogen waaraan het instrument zou moeten voldoen, omdat het instrument een vooropgezet doel dient.

    Wanneer het zo is dat het instrument niet beantwoordt aan dat doel, kan het in sommige gevallen zo zijn dat we misschien een verkeerd verwachtingspatroon hebben ten aanzien van het instrument of zelfs ten aanzien van het doel van het instrument.

    Als voorbeeld kan ik sommige slecht geschreven astrologieboeken aanhalen, die bol staan van bevooroordeelde en ongefundeerde veronderstellingen, die kant noch wal raken met de realiteit.

    Welk verwachtingspatroon ten aanzien van astrologie scheppen die boeken dan?

    De interactie met het instrument is uiteindelijk bepalend voor wat het instrument registreert, of, wat het in onze ogen lijkt te registreren.

  • Wies Kloosterhuis

    Dat merlijn,

    Ik ben het helemaal eens met dat “Zijn” er al. Ik accepteer. Mijn antwoord op geen type was bedoeld als bemoediging, dat iedereen dit prachtigs deelt: inderdaad zonder vorm en zonder ego en zonder enneatype.

  • Ria

    Merlijn - Klinkt allemaal erg zweverig wat je zegt, en eerlijk gezegd snap ik er geen jota van. Lijkt wel of je aan 't redeneren bent om het redeneren zelf.

    FFFF - er zijn testen die je kan doen en daar waar je het meeste scoort, tot dat type behoor je, soms tot drie typen tegelijk die meestal naast elkaar in de cirkel gesitueerd zijn. Als je denkt dat je helemaal geen drijfveer hebt dan betekent dat waarschijnlijk dat je heel erg depressief bent. Dan kan je inderdaad nergens waarde aan hechten. Daar zijn medicijnen voor.