Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op enneagram.startpagina.nl

7 en 9

  • jan

    Ik herken me in hoge mate als de laatste…

  • jan

    Mijn moeder is een duidelijk phobische zes met een duidelijke 7 vleugel.

    De Buddy..Angst is een dagelijks terugkerend iets… Heeft toch haar plein-vrees

    overwonnen met behulp van mijn vader.. een zeer dominate 8.

    Omdat ze me zeer goed kent, heb ik haar de Rheti test laten doen, alsof ze mij

    was…

    Ee zeer hoge score op 5..lol

  • birgit

    Nee, nee, hier ging het echt net zo:

    na enkele jaren tegen-bewegingen werden de duizende lp's verkocht en ingewisseld voor cd's.

    Ook is de hele verzameling SF in één koop de deur uitgegaan, weliswaar om plaats te maken voor de complete werken van diverse grootheden waarvan ik inmiddels meer heb gelezen dan de verzamelaar zelf, maar toch….

    De meest duidelijke aanwijzing dat je geen echte zes bent is voor mij het niet herkennen van angst als basisgevoel, van het eeuwige twijfelen en de dringende behoefte aan veiligheid.

    Ik heb mezelf al vaak afgevraagd wat er met mij en mijn levensinvulling zou gebeuren als de angst ineens zou verdwijnen. Ik vraag me ook af of ik niet volledig zou ontsporen: de angst houdt me voor mijn gevoel op het rechte pad. Maar het moet verrukkelijk zijn om (voor zover normaal) vrij van angst te kunnen bestaan.

    Ik heb Monique Schouten net opgehaald, haar boek althans, en hoop vanavond een paar uur tijd te vinden.

  • jan

    Zijn ontspannings oefeningen, niks voor jou ?

    Dit is een site van Ewald(Nijmegen geloof ik):

    http://www.eclecticenergies.com/chakras/

    Mijn vrouw, een duidelijke 2w1, had hier duidelijk baat bij, na haar zware

    “Burn-out”, jaren geleden..

  • birgit

    Bah,

    wat herken ik mezelf in die items bij het eerste trio…..pijnlijk.

    Ik kreeg ooit in een workshop de wijze raad om bij het zoeken naar je type vooral ook te letten op welke aspecten je buitengewoon vervelend/genant/verwerpelijk vond.

    Zo gauw iets me negatief raakt, is het inderdaad “van mij”.

    Ik heb gisteren een behoorlijk eind gelezen in het boek van Monique Schouten.

    De belangrijkste eye-opener die ik ten aanzien van de zes ontdekte, is het gegeven dat ik “de macht aan anderen geef”.

    Klopt precies en verwoordt heel correct één van mijn grootste struikelblokken.Ik kan mijn eigen mening slecht trouw blijven vanuit de intense onbehaaglijkheid en angst die ik ervaar als ik merk dat ik het oneens ben met iemand.

    Dat maakt me zo onveilig dat ik mezelf al snel verloochen en in verwarring raak waarbij ik dan uiteindelijk in grote angst terechtkom.

    Mijn leven wordt daardoor bepaald.

    De mening van de ander lijkt belangrijker dan mijn eigen mening.

    In mijn jongere jaren merkte ik dat ik soms moeite had om uberhaupt een eigen mening te vinden, zo raakte ik in paniek als ik mezelf moest uitspreken en ik schipperde dan ontzettend om maar snel een compromis of neutrale positie te vinden.

    Ruggegraatloos.

    Desalniettemin een goed aandachtspunt voor me.

    En Jan, jij bent nimmernooitniet een zes.

    ;-))))))))))

  • jan

    De mening van de ander lijkt belangrijker dan mijn eigen mening.

    In mijn jongere jaren merkte ik dat ik soms moeite had om uberhaupt een eigen mening te vinden, zo raakte ik in paniek als ik mezelf moest uitspreken en ik schipperde dan ontzettend om maar snel een compromis of neutrale positie te vinden.

    Ruggegraatloos.

    Dit is ook negen gedrag, ik citeer:

    Op de gemiddelde niveaus staan Negens bloot aan de verleiding om zich

    te overmatig naar anderen te schikken,omdat ze bang zijn door conflicten hun relatie met hen te verspelen..

    Eenvoudig gesteld,negens vervallen in de gewoonte om ja te zeggen tegen dingen die ze niet echt willen.

    Ik ben het met je eens “Angst” kan verlammend werken..maar ga uit van

    je sterke kanten…Zessen hebben die zoveel, Birgit..

  • birgit

    Dank je wel Jan.

    Sterke kanten genoeg, veel positieve feedback, meer dan genoeg echte vrienden, een goed gezin, het is er allemaal.

    Maar de angst werpt een enorme schaduw op mijn leven. Het maakt dat ik soms de mooiste periodes verkloot met doodzenuwachtig zijn, verkeerde beslissingen neem, niet helder meer kan zien of denken.

    Het blijft dus in mijn ontwikkeling het allereerste en -laatste punt van aandacht, onontkoombaar.

    Zo zal ieder type zijn “wortelzonde” zwaar voelen tellen, veel zwaarder dan de goede eigenschappen waarschijnlijk.

    En nu ik toch op dreef ben:

    hoe krijg ik een 5 wat communicatiever? Hoe spreek je een 5 zo aan, dat hij niet in zijn schulp kruipt maar daadwerkelijk probeert te voelen en te reageren?

    Zou ik jou toch moeten kunnen vragen…..of kruip jij nu ook in je schulp, hahaha?

    ;-)

  • jan

    En nu ik toch op dreef ben:

    hoe krijg ik een 5 wat communicatiever? Hoe spreek je een 5 zo aan, dat hij niet in zijn schulp kruipt maar daadwerkelijk probeert te voelen en te reageren?

    Zou ik jou toch moeten kunnen vragen…..of kruip jij nu ook in je schulp, hahaha?

    Wel Birgit,

    Ik ben Intp…of anders gezegd, Introvert denken, extraversie in Intuitie,,introverted

    sensing en als laatste component,dus zwak: extraversie in voelen..

    Ik kom gewoon heel slecht bij mijn emoties, benader heel veel rationeel.

    Door mijn reizen, ben ik gedwongen geworden, me extraverter op te stellen,

    dit kost me nog steeds enorm veel moeite, maar er dus vooruitgang.

    De vijf moet naar acht…de buitenwereld..dat kost moeite..

    Dus geen eindeloos geneuzel over prachtige theorieen,concepten etc..

    Maar ja dat donserse hoofd/brein.

  • birgit

    Ja, dat hoofd…..

    Daar schort het meestal niet aan als het op denken aan komt bij vijven.

    Maar HOE nodig ik die 5 uit tot het delen van het gevoel dat beslist ergens zit? Hoe voorkom ik dat ie 3 dagen als een geslagen hond rondloopt als ik er wat onvriendelijks uitgeflapt heb en me niet eens realiseer dat dat hetgene is dat zijn humeur zo bepaald heeft?

    De 5 moet naar de 8…..moet ik 'm “opbouwen”, maw steeds bevestigen als ie een stap in die richting doet?

    Moet ik 'm aan de haren “naar buiten” slepen?

    Is het een idee om indirect aan te spreken of toch wat confronterender?

    Ik vind ‘m lastig hoor, die 5 van mij, juist omdat ie zo verdomde bescheiden is en altijd zo fijntjes mijn opmerkingen weet te ontkrachten met die heldere kop van ’m…..en zijn hart buiten schot weet te houden.

  • jan

    Birgit,

    Zou je hem eens kunnen vragen de Belbin test te doen ?

    Zou me niet verbazen, als hij hoog scoort op Monitor..

    Wat is zijn dominante vleugel ? 4 of 6 ?

    Ik ben uiteraard ook zeer nieuwsgierig naar jouw voorkeuren.

    Geeft een perfecte weergave van iemands persoonlijkheid in teamgedrag.

    When defensive, Fives can be withdrawn and standoffish as a way to manage their hypersensitivity to others. Generally, they fear close relationships as these can lead to feeling overwhelmed, smothered or swarmed.

    5 to 8:

    Healthy connection helps Fives access raw instinctual energy and aggression. They take charge of situations that would otherwise overwhelm them. Lusty, pushy core of Eightishness helpful to withdrawn people. Brings sexuality and physicality, moral and social courage. They state their needs, initiate contact, get things done. Helps Fives translate knowledge into action. They take risks, become initiators instead of observers.

    Wat bouwt echt zelfvertrouwen op ?

    Wordt je bewust van je afhankelijkheid van bepaalde interesse-gebieden.

    Wat voor gevoel geeft dit terrein van deskundigheid je ?

    Concentreer je je dermate op je niche dat je je,misschien willens en wetens,

    op enkele van deze gebieden neit ontwikkelt ?

    Vijven moeten in hun licham terugkeren…Yoga,gevechtssporten,fitness,hardlopen,

    sport in het algemeen..een simpele wandeling.

    Vijven moeten weer in verbinding met hun lichamelijke aanwezigheid komen..

    Ik had hier zeer baat bij, in mijn zware hikes naar lapland…ik merk naarmate

    ik ouder word, weer terugkeer in mijn hoofd en lichamelijke aktiviteiten verwaasloos.

    Dus herken veel wat je zegt.

    Lichamelijke inspanning geeft vertrouwen naar de acht (buitenwereld)